hanne vibele holst
Foto: Miklos Szabo

Hanne-Vibeke Holst

Artikel type
voksne
cand.mag. Karina Søby Madsen, iBureauet/Dagbladet Information, 2013. Opdateret i 2017.
Top image group
hanne vibele holst
Foto: Miklos Szabo
Main image
Holst, Hanne-Vibeke
Foto: Thomas Borberg

Indledning

Hanne-Vibeke Holst holder et spejl op for den moderne menneske. Romanerne følger ofte Holsts eget livsforløb og centrerer sig om oplevelser i den moderne kvindes liv, eller de er nøgleromaner, som tager udgangspunkt i nutidens politiske magtspil. Det betyder, at de er skrevet ind i en kontekst, som mange af samtidens læsere kan nikke genkendende til, og det har gjort Holst til læsernes darling samt til en gennemgående og fremtrædende figur i dansk kulturliv. Holst er samtidig en vigtig stemme i den danske ligestillingsdebat både i kraft af sit virke som samfundsdebattør, foredragsholder og forfatter.

 

53430260

Blå bog

Født: 21. februar 1959 i Hjørring.

Uddannelse: Journalist fra Danmarks Journalisthøjskole 1984.

Debut: Hejsa Majsa! Gyldendal, 1980.

Litteraturpriser: BMF’s Børnebogspris, 1985. Egholtprisen, 1997. Søren Gyldendal Prisen, 2003. Aktive Kvinder i Danmark pris, 2004. Dansk Kvindesamfunds Mathilde-pris, 2006. Hadsten Højskole-Prisen, 2007. Edvard Pedersens Biblioteksfonds Forfatterpris, 2008. Bog & Idé's læserpris, 2009. De Gyldne Laurbær, 2009. Jeanne og Henri Nathansens Mindelegat, 2014.

Seneste udgivelse: Som pesten. Gyldendal, 2017. Roman.

Inspiration: Magtfulde kvinder.

 

 

 

 

Se filmen Hvorfor har mænd magten?Filmstriben

 

 

 

 

Baggrund

”familielivet hænger dårligt sammen, når vi er to, der skal få vagtplaner til at gå op i en højere enhed. Yes, I know: Hvorfor er det så ikke Poul, der indretter sig og bliver funktionær? Hvorfor er det altid kvinderne, der skal hugge hæle og klippe tæer for at få hverdagen til at fungere? Hvorfor er det mig, der skal give afkald?”

”En lykkelig kvinde”, s. 68-69.

Hanne-Vibeke Holst er født den 21. februar 1959 i Hjørring som den ældste datter af tre af forfatterparret Knud og Kirsten Holst. Faderen fungerede som en slags læremester for hende. Han var interessant og uopnåelig – væk i sin kunst – og den eneste måde, Hanne-Vibeke kunne komme i kontakt med ham, var ved at skrive.

I interviews fortæller Holst, hvordan ungdomsårene var præget af en følelse af ensomhed, som hun kompenserede for ved at give sig hen til kunsten. Da hun som 14-årig drog et år til Wien, blev litteraturen et vigtigt værn mod den følelse af isolation, hun følte i det ukendte univers. I 1977 blev hun student fra Brønderslev Gymnasium, hvorefter hun drog til Paris som au-pair. Her skrev hun dagbøger i stakkevis og blev stamgæst på byens mange museer. Imens hun var udenlands, blev forældrene skilt, hvilket for alvor cementerede følelsen af at være alene.

I starten af 1980’erne udgav Hanne-Vibeke Holst sine første romaner, som blev særdeles vel modtaget af mange unge. Selv siger hun om sit forfatterskab: ”Jeg skriver fordi, det er det, jeg skal. Det er ikke noget valg. Det er, hvad jeg er sat i verden for at gøre. Jeg har altid haft et intenst og påfaldende behov for at skrive.” (Miriam Katz: At forvalte sine talenter. Berlingske Tidende, 2003-02-08).

Imens de første romaner fødtes, gik Holst på Danmarks Journalisthøjskole, og i 1984 var hun færdiguddannet. Ved siden af forfatterkarrieren har hun i korte perioder været ansat som journalist på Søndags B.T. og på Berlingske Tidende. Endvidere har hendes brede sociale- og kulturpolitiske interesse gennem årene ført til en række meget forskellige tillidshverv og bestyrelsesposter, blandt andet i regeringens højskoleudvalg og i den danske UNESCO-nationalkommision.

Samme år, Holst blev uddannet som journalist, giftede hun sig med kabinetschef Laurs Nørlund, som hun har børnene Mikael fra 1988 og Anastasia fra 1989 med. Parret nåede at være bosiddende i både Moskva og Bruxelles, inden de skiltes i 1996. I dag er Hanne-Vibeke Holst gift med filmfotograf Morten Bruus, som hun i 1997 fik sønnen Jonathan med. Familien bor i dag på Frederiksberg.

 

Hejsa Majsa! og Ud af røret, Maja

I 1980 udgav Hanne-Vibeke Holst sin første bog, ungdomsromanen ”Hejsa Majsa!”, og året efter kom efterfølgeren ”Ud af røret, Maja”. Begge romaner har den 16-årige Maja i hovedrollen, som forsøger at finde sine egne ben at stå på. Maja er et år yngre end de andre i sin klasse, hun er genert og usikker og bliver altid hjemme, når der er fester. Derfor føler hun sig ofte udenfor. En forelskelse i den lidt ældre Niels får dog Maja til at træde i karakter, og første del af serien ender med en lykkeligt forelsket Maja.

I andet bind af serien er Maja stadig forelsket i Niels, men hun føler sig afvist af ham, da han går mere op i sin egen verden end i deres fælles. Niels’ tid går hovedsageligt med at hygge sig med en flok venner, som han har købt båd sammen med, og til sidst bliver det Maja for meget, så hun må ‘ud af røret’. Bort fra såvel forældrene som den selvoptagede kæreste. Da hun en dag falder over en annonce i avisen om et au-pair job i Paris, har hun løsningen. Hun besvarer annoncen, får tilbudt jobbet og drager af sted til en kommentar fra Niels om, at hun er blevet ”sådan rødstrømpeagtig”.

Romanerne er letlæste, sproget er tilgængeligt, og historien er ligetil. De er skrevet til unge og omhandler mange af de problematikker, teenagere må igennem på deres vej mod voksendom: opgøret med forældrene, venindekonflikter, kroppens udvikling og mødet med kærligheden. Det er allerede her i ungdomsromanerne, at Holst begynder at udfolde det tema, som strækker sig som en rød tråd gennem hele forfatterskabet, nemlig en analyse af forholdet mellem kønnene. Her personificeret ved Maja, der sætter kærligheden i centrum, og Niels, der sætter sit eget liv højere end det fælles.