Baggrund

Citat
”Uden for terrassedørene lå parken helt i mørke, men den var synlig ved sine dufte. Det var en fugtig aften. Duggen bredte sig og druknede alt, hvad den kunne, forstærkede planternes duft af jord og honning. Høstmånen kom frem på himlen. Den var af sølv og changerende som en opal. Man ville tage den i munden og lægge den under tungen. Man ville se den hælde sin mælk ud over jorden, til alt blev måne.”
”Strega”, s. 22.

Johanne Lykke Naderehvandi er født i 1987 i København som datter af den danske scenograf Bente Lykke Møller og den svenske instruktør Staffan Valdemar Holm. Da hun skulle begynde i skole, flyttede familien til Malmø og senere videre til Stockholm, hvor hun gik i gymnasiet. Forfatteren har gået på flere svenske skriveskoler og har også boet i og arbejdet fra København, hvor hun har haft virke som redaktør og litterær oversætter. Hun har oversat blandt andre Josefine Klougart, Naja Marie Aidt og Yahya Hassan fra dansk til svensk. Sammen med sin danske forfatterkollega Olga Ravn har hun drevet skrivekurset Hekseskolen. I dag bor hun i Malmø med sin mand, digteren Khashayar Naderehvandi, og deres børn.

Naderehvandis debut ”Natten før denne dag” udkom i 2017, og da romanen ”Strega” udkom i 2020 blev den nomineret til Nordisk Råds Litteraturpris, Svenska Dagbladets Litteraturpris, EU's litteraturpris og den italienske litteraturpris Strega-prisen.

Med sin dobbelte baggrund i Sverige og Danmark begår Johanne Lykke Naderehvandi sig på både dansk og svensk, men hun skriver på svensk, som hun hun kalder sit ’skolesprog’: ”Det er lov og orden, det onde sprog.” (Felix Thorsen Katzenelson: Hun går ind i det rådne gys med fascination. Politiken, 2021-10-16).

”Strega” handler meget om gentagelser i det daglige praktiske arbejde, og selvom det ikke er en moderskabsfortælling, kunne Johanne Lykke Naderehvandi efter udgivelsen alligevel se, hvordan moderskabet har sat sig spor i hendes skrivning i form af det evige rengøringsarbejde og gentagelserne: ”Mit største barn var stadig lille, da jeg skrev. Og det slog mig siden, at der i bogen er den her fiksering på, hvad hænderne laver. Pludselig forstod jeg, at det har med mig at gøre, alt det her med at folde, bære og gøre det samme igen og igen. Tiden står også stille med et lille barn, og der er i bogen næsten kun kvinder over det hele.” (Felix Thorsen Katzenelson: Hun går ind i det rådne gys med fascination. Politiken, 2021-10-16).

I 2023 udkom ”Rød sol”, der er en mere klassisk, fremadskridende prosafortælling end forfatterskabets første fortættede romaner.