I et interview nævner Ginzburg Marcel Proust som en af sine store inspirationskilder, og tematikken omkring erindring har Ginzburgs forfatterskab til fælles med Marcel Prousts syvbindsværk ”På sporet af den tabte tid”, der blev udgivet mellem 1913 og 1927. Om sin fascination af Proust fortæller Ginzburg: ”Hos Proust ser man alting. Men jeg håber, at i mit arbejde – ikke at jeg vil sammenligne mig selv med Proust på nogen måde – at der er en vigtig fornemmelse af det visuelle og det visualiserede. Jeg ser det hele så livligt.” (Peggy Boyers: An interview with Natalia Ginzburg. Salmagundi, 1992. Egen oversættelse).
I samme interview nævner Ginzburg Lev Tolstoj som en forfatter, der ligesom hende var optaget af at skildre familiedynamikker, men hun bemærker også, at Tolstoj skrev i en tid, hvor familierne var mere fasttømrede og derfor inspirerede til større familiehistorier: ”Hver gang jeg sætter mig ned for at skrive en bog, føler jeg, at jeg må starte fra nul, at jeg skal lære at skrive igen. Samfundet er anderledes nu. Nu er familien så opløst og så isoleret. I 1800-tallet gav det mere mening at skrive romaner om store indbyrdes forbundne familier. Måske det er en anden grund til, at jeg ikke skriver den slags romaner. Værdierne har forandret sig så meget.” (Peggy Boyers: An interview with Natalia Ginzburg. Salmagundi, 1992. Egen oversættelse). Ernest Hemingway og Flannery O’Connor er nogle af de andre inspirationskilder, som Ginzburg fremhæver.
I både ”Familieleksikon” og ”Hver svunden dag” kaster krigen skygger ind i hverdagslivet, og det er en tematik, der går igen i romantrilogien ”Beviset - Den tredje løgn - Det store stilehæfte” skrevet af den ungarske forfatter Agota Kristof (1935-2011).
Som et mere nutidigt slægtskab kan nævnes Elena Ferrante, der i sin Napoli-kvartet også har kvindeliv og den italienske hverdag som omdrejningspunkt. Sally Rooney er et eksempel på en anden nutidig forfatter, som er inspireret af Ginzburg. Rooney citerer Ginzburg i begyndelsen af sin roman ”Beautiful World, Where Are You” fra 2021 (“Smukke verden, hvor er du”, 2021), og Rooney har udtalt, at Ginzburgs essay ”My Vocation” er den bedste tekst, hun nogensinde har læst.