Sebastian Nathan fremhæver i manifestet om sin digterpraksis en sætning fra Kirsten Thorups romandebut ”Baby”, som udkom i 1973. Den sætning er den bedste, han nogensinde har læst, skriver han: ”Ric havde købt blomster, lyserøde nelliker og han havde fået dem billigt, 8 for 2,50, og han var ved at arrangere dem til en pæn buket i et syltetøjsglas og han stod ved køkkenvasken og Ivan stegte rødspættefileter og han havde altfor stærk varme og for lidt margarine og fileterne blev hurtigt sorte og Ivan skyndte sig at tage panden af.” (Bror Axel Dehn og Johann Sten Nielsen: Vi giver debutanterne ordet. Information, 2021-05-21). Et andet sted fremhæver han Toni Morrisons romandebut ”Blå, blå øjne”, der udkom i 1970, og Vanessa Springgoras ”Samtykket”, der udkom i 2020.
Sebastian Nathans poesi er karakteriseret ved et stort engagement i verden. Det finder man også hos forfattere som Theis Ørntoft og digtsamlingerne ”Yeahsuiten” (2009) og ”Digte 2014” (2014) samt romanen ”Solar” (2018). Man kan også nævne Asta Olivia Nordenhof og digtsamlingen ”Det nemme og det ensomme” (2013) og romanerne ”Penge på lommen” (2020) og ”Djævlebogen (2023), Olga Ravn og digtsamlingerne ”Jeg æder mig selv som lyng: Pigesind” (2012) og ”Den hvide rose” (2016) samt romanen ”Mit arbejde” (2020). Man kan også nævne Glenn Bech med ”Farskibet” (2021) og ”Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet” (2022), Caspar Erics forfatterskab fra ”7/11” (2014) til ”Nye balancer” (2023), Rolf Sparre Johansson, Victor Boy Lindholm, Nanna Storr-Hansen, Signe Gjessing, Gry Stokkendahl Dalgas. Og mange flere.