David Nicholls er født den 30. november 1966 i Eastleigh i Hampshire, England. Han voksede op i en middelklassefamilie som søn af en elektronikingeniør og en sekretær. Nicholls har beskrevet sin barndom som tryg og stille – præget af både boglig interesse og en spirende kærlighed til film og teater. Han gik på Barton Peveril Sixth Form College, hvor han begyndte at interessere sig for drama. Senere læste han engelsk og teatervidenskab på University of Bristol, hvor han blev færdig i slutningen af 1980’erne. Nicholls har siden beskrevet universitetstiden som en essentiel periode i hans personlige udvikling, hvor han oplevede både faglig vækst og social usikkerhed – noget, der senere kom til at præge mange af hans karakterer.
Efter universitetet flyttede han til New York for at studere ved den prestigefyldte American Musical and Dramatic Academy (AMDA). Her blev han uddannet som skuespiller i 1990. Han arbejdede derefter som sådan i flere år, ofte i små roller og turnéproduktioner. I et interview med The Guardian sagde han senere: ”Jeg var en okay skuespiller, men ikke fremragende. Og jeg hadede usikkerheden. Skrivningen føltes mere ærlig, mere som min.” (Rachel Cooke: David Nicholls, the man who made a nation cry. The Guardian, 2011-08-07. Egen oversættelse).
Overgangen fra skuespil til skrivning skete gradvist. I midten af 1990’erne begyndte han at arbejde som manuskriptforfatter og fik sit gennembrud med tv-serien ”Cold Feet”. Senere skrev han manuskripter til flere film og tv-serier, herunder en BAFTA-nomineret version af ”Far from the Madding Crowd” (2015). Hans debutroman, ”Starter for Ten” (2003), trak på hans egne erfaringer som usikker universitetsstuderende og blev hurtigt en kultsucces. Hans egentlige gennembrud kom dog med ”Samme dag næste år” (”One Day”, 2009), der for alvor etablerede ham som en af Storbritanniens mest læste forfattere. Bogen blev solgt i millioner af eksemplarer og er oversat til over 30 sprog. Nicholls er optaget af de uventede, definerende øjeblikke i menneskelivet, og hans romaner bærer præg af, at han har oplevet kunsten fra begge sider – såvel aktør, som iagttager.