portræt af David Nicholls
Foto: Sophia Spring

David Nicholls

journalist Nana Bugge Rasmussen, august 2025.
Top image group
portræt af David Nicholls
Foto: Sophia Spring

Britiske David Nicholls rammer gang på gang tidsånden med sine varme, humoristiske fortællinger om kærlighed, familiedynamikker og livets store valg. Han brød igennem med romanen ”Samme dag næste år” (2010), hvor han følger sine hovedpersoner Emma og Dexter på samme dato gennem 20 år. Hans fortid som manuskriptforfatter skinner tydeligt igennem: Hans dialoger er knivskarpe og både til at le og græde over, og man ser snildt hans karakterer for sig: Mangefacetterede, ægte mennesker på godt og ondt. De skildres absolut ikke i et rosenrødt skær, men altid varmt og aldrig kynisk.

138497569

Blå bog

Født: 30. november 1966 i Hampshire, England.

Uddannelse: BA i teatervidenskab og engelsk, University of Bristol, 1988. Skuespiller fra American Musical and Dramatic Academy AMDA, 1990.

Debut: Starter for Ten, 2003. Roman.

Litteraturpriser: Galaxy National Book Award – Popular Fiction Book of the Year, 2010. Specsavers National Book Awards – UK Author of the Year, 2014.

Seneste danske udgivelse: Du er her. Gutkind Forlag, 2024. Oversætter: Frederikke Mikines. Roman.

Inspiration: Sin baggrund som manuskriptforfatter. Den filmiske dialog-tradition. Det helt almindelige liv med dets små detaljer. Forfatterne Charles Dickens og Marilynne Robinson. Det engelske landskab.

 

 

Videoklip

David Nicholls fortæller om ”Du er her” og ”Samme dag næste år”. This Morning, 2025-07-03.

Artikel type
faktalink

Baggrund

”Og hvordan er Rom? Hvordan er La Dolce Vita (slå det op). Jeg kan se dig for mig nu, på en cafe med en af de der “cappucinoer”, som vi hører så meget om, mens du pifter efter alt. Du har sikkert solbriller på, så du kan læse det her. Men tag dem af, du ser latterlig ud. Fik du den bog, jeg sendte dig? Primo Levi er en rigtig god, italiensk forfatter. Det er for at minde dig om, at livet ikke kun er gelati og spumante.”
”Samme dag næste år”, s. 35.

David Nicholls er født den 30. november 1966 i Eastleigh i Hampshire, England. Han voksede op i en middelklassefamilie som søn af en elektronikingeniør og en sekretær. Nicholls har beskrevet sin barndom som tryg og stille – præget af både boglig interesse og en spirende kærlighed til film og teater. Han gik på Barton Peveril Sixth Form College, hvor han begyndte at interessere sig for drama. Senere læste han engelsk og teatervidenskab på University of Bristol, hvor han blev færdig i slutningen af 1980’erne. Nicholls har siden beskrevet universitetstiden som en essentiel periode i hans personlige udvikling, hvor han oplevede både faglig vækst og social usikkerhed – noget, der senere kom til at præge mange af hans karakterer.

Efter universitetet flyttede han til New York for at studere ved den prestigefyldte American Musical and Dramatic Academy (AMDA). Her blev han uddannet som skuespiller i 1990. Han arbejdede derefter som sådan i flere år, ofte i små roller og turnéproduktioner. I et interview med The Guardian sagde han senere: ”Jeg var en okay skuespiller, men ikke fremragende. Og jeg hadede usikkerheden. Skrivningen føltes mere ærlig, mere som min.” (Rachel Cooke: David Nicholls, the man who made a nation cry. The Guardian, 2011-08-07. Egen oversættelse).

Overgangen fra skuespil til skrivning skete gradvist. I midten af 1990’erne begyndte han at arbejde som manuskriptforfatter og fik sit gennembrud med tv-serien ”Cold Feet”. Senere skrev han manuskripter til flere film og tv-serier, herunder en BAFTA-nomineret version af ”Far from the Madding Crowd” (2015). Hans debutroman, ”Starter for Ten” (2003), trak på hans egne erfaringer som usikker universitetsstuderende og blev hurtigt en kultsucces. Hans egentlige gennembrud kom dog med ”Samme dag næste år” (”One Day”, 2009), der for alvor etablerede ham som en af Storbritanniens mest læste forfattere. Bogen blev solgt i millioner af eksemplarer og er oversat til over 30 sprog. Nicholls er optaget af de uventede, definerende øjeblikke i menneskelivet, og hans romaner bærer præg af, at han har oplevet kunsten fra begge sider – såvel aktør, som iagttager.

Samme dag næste år

”Så i september, da Paris langt om længe var ved at miste noget af sin stråleglans, var de rejst sammen med toget tilbage. Let solbrændte og i nyt tøj var de gået langs perronen, og det føltes, som om de ankom til London for første gang, med planer og projekter, fortsætter og ambitioner. Deres venner nikkede vidende, sentimentalt, som om de havde vidst det hele tiden.”
”Samme dag næste år”, s. 382.

David Nicholls’ roman ”One Day”, 2009 (”Samme dag næste år”, 2010/2024) følger Emma Morley og Dexter Mayhew, som mødes den 15. juli 1988 – dagen efter deres universitetseksamen. I stedet for at skildre deres liv dag for dag eller begivenhed efter begivenhed, zoomer romanen ind på netop denne dato år efter år og skildrer, hvordan deres liv og relation udvikler sig gennem to årtier.

Emma er idealistisk, intellektuel og usikker på sig selv. Dexter er en charmerende, sorgløs rigmandssøn. De har en kort romantisk forbindelse, men vælger at forblive venner.

139044495

Gennem årene glider de til tider væk fra hinanden, men forbindelsen bevares. Emma kæmper med dårlige jobs og følelsen af ikke at udleve sit potentiale, mens Dexter snart får succes som tv-vært, et job, der dog sender ham ud på en dramatisk rutschetur af kontroltab og stofmisbrug. Til sidst erkender de deres kærlighed – men lykken varer kun kort, da Emma dør i en trafikulykke.

Romanen er både en kærlighedshistorie og en eksistentiel fortælling om tid, personlig udvikling og livets uforudsigelighed. Fortællestrukturen – ét kapitel pr. år, der altid udspiller sig den 15. juli – er et effektivt greb, der lader læseren følge, hvordan små begivenheder, tilfældigheder og fravalg former livsbaner helt konkret. Nicholls skriver med både humor og melankoli. Hans realistiske dialoger er mundrette og billedskabende, og han fanger komplekse følelser i enkle, hverdagsagtige situationer. Emma og Dexter fremstår som hele mennesker – fejlbarlige og søgende.

Romanen tematiserer klasseskel, kønsroller og en moderne søgen efter identitet, men med Emmas chokerende dødsulykke sent i romanen er det først og sidst en fortælling om timing: Hvordan kærlighed kan være rigtig, men på det forkerte tidspunkt – og livet dybt uretfærdigt. Nicholls konfronterer læseren med livets skrøbelighed og illustrerer barskt, at intet kan tages for givet.