David Nicholls’ forfatterskab placerer sig centralt i den britiske samtidslitteratur, hvor hverdagslivet, personlige relationer og identitetsskabelse er centrale temaer. Hans romaner skriver sig ind i en tradition, der kombinerer psykologisk realisme og romantisk komedie. I stil og tematik kan han sammenlignes med Nick Hornby, der med romaner som ”High Fidelity” og ”About a Boy” også skriver om mænds følelsesliv, identitet og (ofte problematiske) forhold til kærlighed og modenhed. Begge forfattere benytter sig af en tør, selvironisk fortællerstemme og en genkendelig storby-hverdag som baggrund for eksistentielle spørgsmål. Hvor Hornby ofte fokuserer på popkultur og maskulinitet, er Nicholls mere tilbøjelig til at udforske kærlighedens udvikling over tid og de tilfældigheder, der så afgørende kan forme livsbaner.
Nicholls kan også ses i forlængelse af Helen Fieldings ”Bridget Jones’ dagbog”, der – som ”Samme dag næste år” – trækker på romantiske konventioner og dagligdags dilemmaer, men inklusiv følelsesmæssig dybde og moderne refleksioner over kønsroller og selvværd. Hans karakterer er som regel intelligente – eller i hvert fald meget reflekterede og selv-ironiske.
Michael Cunninghams roman ”Dag”, der udkom på dansk i 2023, ligner i struktur Nicholls’ ”Samme dag næste år”: Den foregår på den 5. april, tre år i træk.
I et bredere perspektiv skriver Nicholls sig også ind i den postmoderne realisme, som ses hos forfattere som Ian McEwan (”Soning”, ”Den dag på stranden”) – hvor personlige valg, fortrydelse og tidens gang spiller en altafgørende rolle. Hos begge bruges tilbageblik og strukturelle greb til at tydeliggøre, hvordan fortiden uundgåeligt påvirker nutiden. Det lyder måske som en banal sandhed – men når det udfoldes som hos Nicholls, er det en overraskende chokerende erfaring. Nicholls’ værker balancerer altså mellem det litterære og det folkelige – og han er en del af en moderne engelsk tradition, hvor tilgængelig prosa, stærk karaktertegning og følelsesmæssig genkendelighed går hånd i hånd.