Krigslys

Citat
”Vi ordner vores liv ud fra historier vi knap nok har hold på. Som om vi har været faret vild i et forvirrende landskab og bagefter samler alt det der var usynligt og uudtalt, væver det sammen for at kunne overleve i vores ufuldstændighed.”
”Krigslys”, s. 297.

I 2018 udkom en ny stor roman af Michael Ondaatje, som handler om kærlighed og intriger, skyggespil og erindringens væsen. Den har titlen ”Warlight” (”Krigslys”, 2020) og blev ved udgivelsen hyldet for sin ”fascinerende stemning af tusmørke og sløret bevidsthed”. Bogen blev ligeledes udråbt til at være forfatterens bedste siden ”Den engelske patient”.

48911447
I efterkrigstidens London bliver de to teenagere Nathaniel og Rachel overladt til to mænd, Natsværmeren og Lynet, mens deres forældre rejser til Singapore. De to søskende hvirvles hurtigt ind i de to mænds lyssky aktiviteter – som at smugle væddeløbshunde på en muslingebåd og forfalske dyrenes papirer. De præsenteres ligeledes for Natsværmeren og Lynets excentriske venner, som alle synes at have været involveret i en hemmelig tjeneste under krigen. Nathaniel mødes også i smug med sin første kæreste, Agnes, til erotiske stævnemøder i tomme huse. 

Romanen falder i to dele og er skrevet med en tredjepersonsfortæller med indre synsvinkel placeret hos den voksne Nathaniel. Mange år efter sine teenageår forsøger han nu at afdække, hvad der egentlig skete i ungdomsårene, ved at inddrage både fakta, minder og refleksioner over, hvad han ikke vidste eller forstod som ung mand: ”Man vender tilbage til tidligere tider bevæbnet med nutiden, og uanset hvor mørk den verden var, kan man ikke lade være med at prøve at kaste lys over den (...) Ikke for at genopleve fortiden, men for at gense den.” (s. 126) Som ung voksen er Nathaniel selv ansat i det, der blot betegnes Arkivet, og han forsøger at forstå barndoms fortielser og krigens betydning for ikke mindst sin mor, hvis liv viser sig at rumme ikke blot en hemmelig kærlighedshistorie, men også en lang karriere som agent.

Romanen er en slags litterær spionroman med sine elementer af efterretningsagenter og skjulte farer. En vigtig tematik er, hvordan vi lader fortællinger om vores liv vokse frem af den smule, vi ved med sikkerhed. Erindringen er grundlæggende upålidelig og spundet ind i ligeså mange skalkeskjul, som hovedpersonen i Ondaatjes roman prøver at afsløre.