I sit forfatterskab har Naja Marie Aidt skildret det levede liv og forholdet mellem mennesker på en måde, der kan minde om bøger af en anden dansk forfatter fra samme generation, Christina Hesselholdt. Hun har også – ligesom Aidt – skrevet bøger til både voksne og børn inden for forskellige genrer, beskæftiget sig med de nære relationer og gjort brug af det sanselige og poetiske i sine beskrivelser.
I Naja Marie Aidts novellesamlinger ”Vandmærket” og ”Bavian” er den inderlighed, man kunne se tidligere i forfatterskabet, så godt som barberet bort. Det har fået nogle til at sammenligne disse bøger med Jan Sonnergaards ”Radiator”, hvor det er randeksistenserne, der skildres indgående, og hvor skrivestilen er rå og lige på, lige som hos Aidt. Til gengæld er Sonnergaards poetiske åre mindre flydende end hos Naja Marie Aidt.
I Naja Marie Aidts ”Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage. Carls bog” henvises der eksplicit til en række andre litterære værker, som omhandler sorg. En del af disse tekster har også stilistisk en del til fælles med Aidts værk. Det drejer sig bl.a. om den franske digter Stéphane Mallarmés fragmenter skrevet efter hans søns død, Jacques Roubauds prosalyriske ”Noget sort”, der skildrer den livsødelæggende sorg efter hustruens død, og canadiske Anne Carsons sørgedigt over sin afdøde bror i kunstobjektet ”Nox”.
Med romanen ”Øvelser i mørke” indskriver Aidt sig i den lange række af bøger, der handler om det moderne kvindeliv, som er udkommet de seneste år. To eksempler er Dy Plambecks roman ”Til min søster” fra 2019, der handler om to søstre, vold, kærlighed og retten til at fortælle sin egen historie, og Josefine Klougarts poetiske generationsportræt af to kvinder, herunder en skildring af fortidens traumer, i romanen ”Alt dette kunne du få” fra 2021.