Genrer og tematikker

Henrik Andersen dyrker de lidt nicheprægede temaer i sit forfatterskab. I sin seneste roman ”Beskyttelseszonen” er det DDR, Stasi og fodbold, han skriver om. Tidligere har han skrevet om 1930’ernes filmhistorie, Socialdemokratiets formandsskifte efter Anker Jørgensens valgnederlag i 1987 og skibet Hans Hedtofts forlis på jomfrurejsen til Grønland i januar 1959.

Andersens romaner indeholder således alle historisk stof, og de bruger konsekvent virkelighedens materiale som afsæt for fiktionen. Derfor inddrages kopier af virkelige formularer, skrifter og andet i bøgerne. Det er med at skabe en genre på grænsen mellem fakta og fiktion.

Men virkeligheden skal tilføres fantasien for at blive til en interessant historie, mener Henrik Andersen. Han siger i forbindelse med udgivelsen af sin tredje roman ”Folkets mand”: ”Som romanforfatter forsøger jeg at forestille mig, hvordan det ville have været, hvis jeg selv havde stået i samme situation som Michael Lundberg, og derfor skal jeg bruge det autentiske forløb. Men jeg skal have mine egne personer placeret i romanen, ellers bliver det hele uinteressant.” (Søren Kassebeer: En politikers storhed og fald. Berlingske Tidende, 1998-02-24).

Den særlige blanding af det historiske og de opdigtede skæbnefortællinger giver mættede og rammende tidsbilleder, der levendegør fortidige miljøer for læseren.     I et kortfattet sprog præget af knivskarp dialog leverer Henrik Andersens romaner både stof om samtiden og fortiden, og de trækker alle på et grundigt researcharbejde. Han skriver genkendelige rum frem, så man føler, man er der, men som forfatter er han opmærksom på ikke at drukne i virkelighedens materiale. Det er den gode historie, han jagter: ”Nok er det politiske, og det genkendelige politiske, konstant nærværende hele vejen gennem bogen. Men først og sidst har jeg ønsket at fortælle en god historie.” (Søren Kassebeer: En politikers storhed og fald. Berlingske Tidende, 1998-02-24).

Et andet gennemgående tema i hans forfatterskab er forholdet og opgøret mellem far og søn. Både den politiske thriller ”Folkets mand” fra 1998 og ”Gensyn med Kap Farvel” fra 1996 handler om et far-søn opgør. Det gælder i det hele taget i forfatterskabet, at romanerne også er skæbnefortællinger, der handler om livets helt store temaer som død, tilgivelse, kærlighedens omkostninger og forliste drømme.