Kate Atkinson skriver romaner med mange elementer fra krimigenren; en detektiv som hovedperson og en lang række mord og mysterier, der forbliver uopklarede til det sidste. Disse er skrevet i et rigt og legende sprog, hvor hun ofte bevæger sig væk fra den traditionelle krimi i opbygningen af romanerne. Der fokuseres mere på at skabe et stærkt og dybt persongalleri, som udbygges gennem hele romanen, end på at udfolde det dramatiske plot, der bestemt også er til stede i værkerne.
Værkerne bliver også mere litterære end den traditionelle krimi, når Kate Atkinsons litteraturfaglige baggrund kommer til udtryk med de mange referencer til og citater fra litteratur og filosofi – fra Homers ”Iliaden” over Nietzsche til Jane Austen.
Kate Atkinson anser ikke sig selv som en krimiforfatter, og prøver hele tiden at bryde ud af faste genredefinitioner: ”Jeg gennemgår disse faser, hvor jeg tænker ‘Åh, jeg har fået nok af det’,” (John Barber: Kate Atkinson leaves her detective tales behind – and the gamble pays off. The Globe and Mail, 2013-04-23. Egen oversættelse). Da hun på et tidspunkt fik ”nok” af krimigenren, skrev hun romanen ”Liv efter liv” uden en detektiv som hovedperson. Denne blev udråbt til at være eksperimenterende – hun er dog ikke enig: ”Finnegans Wake er eksperimenterende. Du har ikke læst nok bøger hvis du synes det her er eksperimenterende litteratur” (John Barber: Kate Atkinson leaves her detective tales behind – and the gamble pays off. The Globe and Mail, 2013-04-23. Egen oversættelse).
Fokus på tilfældigheder og sammentræf er et gennemgående, fremtrædende element i flere af værkerne – både krimi og ikkekrimi. For at fremhæve tilfældighederne er der ofte en krydsklipning mellem kapitlerne, der tillader forfatteren at fortælle flere historier samtidig eller fra flere forskellige perspektiver.
Flere af bøgernes karakterer beskæftiger sig med familie og beskriver den mørkere side af familielivet. Mange af karaktererne har været udsat for traumatiske hændelser i deres familier og opvækst, og mange vælger derfor også at bryde med de traditionelle familiemønstre, da de ikke kan finde sig tilpas i dem.
I forlængelse af temaet om familieliv er kærlighed og længsel også fremtrædende i bøgerne, hvor kærlighed optræder i mange forskellige former – i et ægteskab, til forældre, til børn og til venner. Det er ofte noget, personerne søger og længes efter i deres liv.