Bauer giver med ”Svartefot” fra 1995 (”Sortefod”, 2013) et portræt af den norske rock’n’roll generation og sin egen ungdom. Også her i efterfølgeren til ”Hestehovedtågen” smelter liv og digtning sammen. Om det med at skrive nogle personer frem, der fungerer som et alter ego, sagde Bauer engang til sin ven, forfatteren Lars Saabye Christensen: ”Nej, jeg har ikke lyst til større afstand. Af og til synes jeg faktisk, afstanden bliver for stor.” (Lars Saabye Christensen: Min kamerat Ola. Dagbladet, 2000-07-09).
Tom kalder sig nu for Tommy, det er populært hos pigerne, og han har kommet brylcreme i håret. Da vi forlod ham i sidste bind, var han elleve år, nu har han tilbragt fem år på ’kostskolen for vanskelige børn’ og er kommet i gymnasiet. Tom er blevet den rebel, eller sortfodsindianer, som han selv kalder sig, man allerede tidligt fornemmede, at han ville udvikle sig til. Han vil ikke læse lektier, men hellere charmere pigerne i sit blå Gene Vincent-jakkesæt og med sin rock’n’roll attitude. Klasselæren Flågvitet, en mislykket og desillusioneret digter, er mere end parat til at dumpe ham, indtil han begynder at læse de norske stile, der imponerer med deres barske vildmarkshistorier. Han ved ikke, at de alle er skrevet af fra Hemingway, som Tommy blot har omsat til den norske natur.
50829014
Tommys mor Lister, der ellers altid kunne omsætte alt til ord og har insisteret på kun at se det smukke i verden, har ikke mælet et ord, siden Munken og husholdersken Helga fandt sammen og flyttede til Spitsbergen, og er fortrukket til sit eget tavse mørke. Tommy føler sig ligeledes svigtet af sin gamle ven og sin første kærlighed.
Men han får nye venner, Livet – som i virkeligheden hedder Leif – og Døden, og han gør sig erotiske erfaringer med den ungarske pige Kocsis ude i rektorens ribsbed. Når livet bliver for tungt og hadet til den afdøde far bliver for overvældende, stikker han sin fars gamle Luger-pistol i munden eller besøger med en blanding af afsky og ærefrygt faderens gravsted.
Ligesom forgængeren er ”Sortefod” skrevet i et dynamisk, billedmættet sprog, hvor vi ubesværet glider mellem planerne – Tommys hverdag i skolen, mørket og tavsheden derhjemme og dagdrømmene om Gene Vincent, sortfodsindianere og den døde far, som Tom både afskyr og længes efter. Og frem for alt dagdrømmene om pigerne: Eva Peron, Ava Gardner – og Eva henne fra konditoriet.