Bente Bech er uddannet på Skolen for Brugskunst i København - i dag hedder det Danmarks Designskole - på linjen for tegning og grafik fra 1978 til 1982. Efter uddannelsen etablerede hun en tegnestue med "nogle andre famlende nyuddannnede i samme båd" - (ordene er Bente Bechs egne):
"Jeg arbejdede freelance for et reklamebureau og lavede desuden en del bogomslag, men blev mere og mere klar over, at det var illustrationer, jeg ville lave - først og fremmest for børn. Jeg er blevet spurgt om, hvorfor netop for børn, når nu jeg selv ikke har fået nogen. Men svaret er - som det vel altid er med kunst - at jeg tegner for det barn, jeg selv var og stadig er".
Bente Bechs mor og moster er tegnere, og i slægten er der gode kunsthåndværkere. Bente Bechs lillesøster er tegneren Sussi Bech (f. 1958), der blev berømt og elsket for sin tegneseriefigur ’Nofret’ - en prinsesse fra Kreta, som turer rundt i de klassiske Middelhavslande omkring 1300 f. Kr. Serien blev påbegyndt i 1986. Med denne søster deler Bente Bech - selvfølgelig - sin interesse for tegning, men også for mavedans!
Og så elsker Bente Bech smukke prinsesser og det fjerne Østen som sin søster. Det kan man se overbevisende i Eventyret om Smaragd, den skønne slavinde (1989) og i Prinsessebogen (1997). Men ligegyldig hvor smukke og fornemme prinsesserne er, har de alle Bente Bechs glade smil på læben. Tegnerens prinsesser er ikke livløse glansbilleder, og de har alle lært at blotte tænderne som deres ’mor’.
Bente Bechs billedbøger kræver flid og hårdt arbejde:
"Jeg er en ret tålmodig illustrator og går ikke af vejen for myldrende ’evighedsprojekter’, giver dem den tid, de skal have, når jeg synes det hele skal med - til stor skade for min økonomi! "
Når Bente Bech skal skabe en billedbog, venter der to-tre måneders intenst arbejde forude.