I det skjulte, Klokken slår og Flugt

Citat
”Var hun også selv med i modstandsbevægelsen nu? På en måde var hun. Hun havde sagt ja til at skjule flere, hvis det blev nødvendigt. Hun var ikke længere et svajende siv. Endelig kunne hun se forskel på godt og ondt.”
”I det skjulte”, s. 205.

Det seneste værk fra Ester Bocks hånd er en romantrilogi bestående af værkerne ”I det skjulte” fra 2006, ”Klokken slår” fra 2009 og ”Flugt” fra 2013. Værkerne kan læses enkeltvis, men fortæller en samlet historie, der spænder over fire generationers liv. De første to bind har Adelheid i centrum for fortællingen, mens det afsluttende bind fortælles af henholdsvis Adelheids datter og barnebarnet Jens.

Trilogien tematiserer frigørelse. Den handler om, hvor man som barn får sine normer fra, og hvordan man som voksen kan blive i stand til at skabe sit eget fundament og sine egne holdninger – ikke mindst ved at tage dramatisk afstand fra sine forældre. I første bind af trilogien bevæger den unge lærerinde sig langsomt bort fra de nazistiske sympatier, hun er præget af fra sit barndomshjem i Sønderjylland, og mens hendes bror giver sig hen til den nazistiske ideologi og melder sig til at kæmpe med tyskerne på Østfronten, engagerer Adelheid sig i de illegale transporter af jøder og modstandsfolk på den sjællandske østkyst i 1943.

27558623

I andet bind af trilogien ser den 88-årige Adelheid tilbage på sit liv, og her får læseren et indblik i krigens følger for familien. Adelheids vrede over at være blevet opfostret som nazist får hende til at kappe båndene til familien allerede under krigen, og det er først, da Adelheid otte år senere får et barn, at trangen til at genforenes med familien bliver større, end den vrede hun føler imod den.

Tredje og sidste bind er delt i to, hvor første del fortælles af Adelheids datter Regina. Især beretter hun om sit opgør med sin mor, og hvordan hun som ung måtte stikke af til udlandet for at frigøre sig fra morens snærende bånd. Sideløbende fortæller hun om sine sønner, og at hun har været dem en god mor, som har givet dem frihed. Derfor bliver hun også meget forvirret, da den yngste søn Jens pludselig ikke vil have noget med hende at gøre, alt imens han involveres stadig mere i en ung flygtningekvindes liv. Genren ændrer her form fra at være en lavmælt romantrilogi baseret på indre monologer til at trække på kriminalromanens præmisser.