Også i valget af synsvinkler giver Palle Bregnhøi os indtrykket af en fornøjet lethed, en tro på at alt er muligt. Der findes ikke det problem, der ikke kan løses kreativt. F.eks. lægges vinklen tit enten helt ovenfra eller skråt ovenfra, og når det også kombineres med et vidvinkelperspektiv, som f.eks. i billedet af det røde og hvide hus, kommer der foruden indtrykket af lethed også kompositorisk levende og udfordrende billeder ud af det.
De børn, han skildrer i sine egne bøger, er glade, fulde af appetit på livet og omgivet af voksne, der, i hvert fald inden bogen slutter, accepterer børnene som det, de er. Og uanset indholdet af de bøger, han i øvrigt har illustreret, er der altid lagt håb og varme ind i tegningerne af børnene. Også af børn som f.eks. Pelle fra Pelle Jansson bøgerne eller Palle fra Palles verden, der ellers begge må kæmpe hårdt for at klare sig i en overvældende og børneuvenlig verden.
Om den varme og venlighed, der altid er tilstede i Palle Bregnhøis billeder til børn, siger han selv: "Det værste jeg ved, det er når nogen siger om en tegning, at den er ´sød´, for jeg er ikke ude på at lave søde tegninger. Men jeg vil gerne lave varme tegninger, noget der er rart. Ikke bare for at lave noget behageligt, men noget, der er lyst og varmt og dejligt - men i overensstemmelse med teksten. Jeg synes, det er spændende at lave nogle groteske tegninger med uhygge og sådan, så det er ikke fordi jeg kun vil lave noget ´rart´, men det er bare der, jeg befinder mig. Jeg kan også bedst lide at omgive mig med rare mennesker!"