Beslægtede forfatterskaber

Lars Saabye Christensen trodser efter egen mening tidsånden med sit forfatterskab: ”Litteraturen og romanerne er en anakronisme i forhold til samfundsudviklingen, men derfor så meget desto vigtigere.” (Carsten Andersen: Litterær linedanser. Politiken, 2004-03-27).

Paradoksalt nok har især nordmænd har haft succes med store romaner i de seneste år. Landsmanden Jan Kjærstad modtog året før Saabye Christensen Nordisk Råds Litteraturpris for sin store Jonas Wergeland-trilogi, og de to er ofte blevet sammenlignet. Senest er det Karl Ove Knausgård, der med sit monstrøse 6-bindsværk ”Min Kamp” har cementeret Norges position inden for romankunst. Opvækstskildringerne fra Oslo og de detaljerige barndomserindringer har meget til fælles med Per Pettersons bøger, og man kan tegne et fintmasket litterært Oslo-kort efter at have læst Kjærstad, Petterson og Saabye Christensen.

Saabye Christensen nævner ofte endnu en landsmand, Knut Hamsun, som sit litterære forbillede, og Hamsun optræder som romankarakter i ”Bernhard Hvals fortalelser”. Som barn fandt han Hamsuns ”Sult” blandt forældrenes bøger, og den gjorde et voldsomt indtryk på ham. Saabye Christensen har skrevet manuskriptet til norsk tv’s store serie ”Landstrygerne”, som er baseret på Hamsuns August-trilogi, samt manuskriptet til filmen ”Telegrafisten”, der er baseret på Hamsuns ”Sværmere”. Saabye Christensen kan sin litteraturhistorie og citerer frit de store mestre – også norsk litteraturs ’Grand old man’ Henrik Ibsen er blandt dem, der spøger bag skriften.

Hovedværket ”Halvbroderen” synes dog at have en klar forgænger i den tyske forfatter og Nobelprisvinder Günter Grass’ ”Bliktrommen”. Begge romaner er mursten, og de deler det underlige barns perspektiv på slægtsfortællingen og kulturhistorien. Danske Morten Ramslands ”Hundehoved” lægger sig i skøn forlængelse af begge kæmperomaner.

Hvad angår tidsbillederne af teenagedrenge i 60'erne kan Saabye Christensen sammenlignes med danske Bjarne Reuter. Men Reuter har ikke det mørkere og mere absurdistiske toneleje, som Saabye Christensen har udviklet gennem sit forfatterskab.

Den norske modernistiske lyriker Gunvor Hofmo optræder i ”Byens spor 3” som medpatient på Gaustad, hvor hun under navnet Efteråret går rundt og skriver digte, lige som digteren Nils Yttri optræder i samme.