I en ældre, lys lejlighed i det indre København har Bente Clod gennem en årrække samlet folk med en fælles lyst til at skrive. Hun driver her sin egen lille forfatterskole, og i pauserne mellem kursister og foredrag, skriver hun sine egne historier. Det har hun gjort siden 1970’erne, hvor hun blev kendt som ”rødstrømpen”, der deltog ivrigt i datidens kønspolitiske debatter.
Bente Clod er født i 1946 og oprindelig uddannet pædagog. Hun debuterede som 30årig med romanen Det autoriserede danske samleje og andre nærkampe (1976), der udsprang af kvindekampen i 70’erne. Mange ældre læsere forbinder stadig Bente Clod med denne og andre af de kønspolitiske bøger fra forfatterskabets begyndelse, således også den selvbiografiske roman Brud (1977), mens en række af nutidens unge læsere vil forbinde forfatteren med en helt anden stil, der udfoldes i ungdomsserien: Englekraft, I vilden sky og Himmelfald. Disse tre bøger markerer en ny linje i forfatterskabet, som Bente Clod modtog Kulturministeriets Børnebogspris 2002 for. Det nye består ikke kun i, at Bente Clod her skriver til et yngre publikum om moderne ungdomsliv, men også i en anderledes sprogtone og fortællestil, der adskiller sig fra Clods tidligere og i forvejen ret alsidige produktion af romaner, noveller, digte og fagbøger om at skrive både bøger og filmmanuskripter.
Efter at have gennemgået Filmskolens manuskriptlinje i 1981 har Bente Clod tillige skrevet manuskripter til novellefilmene Karen (1981) og Bag Lady (1989), også skrevet tv-spil og et skuespil om den amerikanske digter Emily Dickinson, som Bente Clod er meget fascineret af. Cirklens hemmelighed hedder stykket, der havde premiere på Kaleidoskopteatret i 1997. Bente Clod har gennem sit forfatterskab modtaget en række legater, bl.a. det treårige arbejdslegat fra Kunstfonden, og i 1981 blev hun indstillet til Nordisk Råds Litteraturpris for digtsamlingen ”Imellem os”. Flere af hendes bøger er oversat til andre sprog.