Bente Clod

forlagsredaktør Anne Mørch Hansen. 2003.
Main image
Clod, Bente
Foto: POLFOTO

Indledning

Dansk forfatter. Har skrevet inden for mange genrer, senest ungdomsbøger. Ældre læsere forbinder måske Bente Clod med de kønspolitiske bøger fra forfatterskabets begyndelse, fx den selvbiografiske roman ”Brud” (1977), mens nutidens unge læsere sikkert vil forbinde forfatteren med en helt anden stil, der udfoldes i ungdomsserien: ”Englekraft”, ”I vilden sky” og ”Himmelfald”. Disse tre markerer en ny linje i forfatterskabet; ikke blot skriver Bente Clod her til et yngre publikum om moderne ungdomsliv, men også i en anderledes sprogtone og fortællestil, der adskiller sig fra Clods tidligere og i forvejen ret alsidige produktion af romaner, noveller, digte og fagbøger om at skrive.

 

52686989

Blå bog

Født: 1946. Bor på Nørrebro, København.

Uddannelse: Pædagog. Filmskolens manuskriptlinie.

Debut: Det autoriserede danske samleje og andre nærkampe. Gyldendal, 1976.

Priser: Kulturministeriets Børnebogspris 2002. Dansk Litteraturpris for Kvinder, 2009.

Seneste udgivelse: Kyssekraft : udvidelse af erozonen. Tiderne Skifter, 2016. Noveller.

 

Artikel type
boern

Baggrund

I en ældre, lys lejlighed i det indre København har Bente Clod gennem en årrække samlet folk med en fælles lyst til at skrive. Hun driver her sin egen lille forfatterskole, og i pauserne mellem kursister og foredrag, skriver hun sine egne historier. Det har hun gjort siden 1970’erne, hvor hun blev kendt som ”rødstrømpen”, der deltog ivrigt i datidens kønspolitiske debatter.

Bente Clod er født i 1946 og oprindelig uddannet pædagog. Hun debuterede som 30årig med romanen Det autoriserede danske samleje og andre nærkampe (1976), der udsprang af kvindekampen i 70’erne. Mange ældre læsere forbinder stadig Bente Clod med denne og andre af de kønspolitiske bøger fra forfatterskabets begyndelse, således også den selvbiografiske roman Brud (1977), mens en række af nutidens unge læsere vil forbinde forfatteren med en helt anden stil, der udfoldes i ungdomsserien: Englekraft, I vilden sky og Himmelfald. Disse tre bøger markerer en ny linje i forfatterskabet, som Bente Clod modtog Kulturministeriets Børnebogspris 2002 for. Det nye består ikke kun i, at Bente Clod her skriver til et yngre publikum om moderne ungdomsliv, men også i en anderledes sprogtone og fortællestil, der adskiller sig fra Clods tidligere og i forvejen ret alsidige produktion af romaner, noveller, digte og fagbøger om at skrive både bøger og filmmanuskripter.

Efter at have gennemgået Filmskolens manuskriptlinje i 1981 har Bente Clod tillige skrevet manuskripter til novellefilmene Karen (1981) og Bag Lady (1989), også skrevet tv-spil og et skuespil om den amerikanske digter Emily Dickinson, som Bente Clod er meget fascineret af. Cirklens hemmelighed hedder stykket, der havde premiere på Kaleidoskopteatret i 1997. Bente Clod har gennem sit forfatterskab modtaget en række legater, bl.a. det treårige arbejdslegat fra Kunstfonden, og i 1981 blev hun indstillet til Nordisk Råds Litteraturpris for digtsamlingen ”Imellem os”. Flere af hendes bøger er oversat til andre sprog.

Englekraft

Bente Clods første ungdomsroman Englekraft udkom i 2000 og samme år kom den på Kulturminsiteriets æresliste. Det er en intens, samtidsrealistisk fortælling om moderne ungdomsliv. Hovedpersonen er den 18-årige Thilde Jensen, som læseren møder en kold decemberdag på Strøget, hvor hun sidder og spiller skak med sin kæreste Max, kaldet Krammedrengen. Han er et elskeligt, syrehoved, en velvoksen christianit på 130 kg, der er god til at trøste og sjov at fyre den af sammen med, men som ikke er så god til så meget andet. Efter forældrenes skilsmisse og mosterens død, har Thilde sumpet rundt, drukket og røget for meget tjald. Hendes mor (kaldet Fru Jensen) er gået i sort efter skilsmissen og ligger det meste af tiden på sofaen og ser tv. Faren er rejst til Østen for at realisere sig selv. Thilde har i perioder levet på gaden og boet rundt omkring hos venner, blandt andet hos junkien Christian.

25153790

Thildes selvtillid er på nulpunktet, da læseren møder hende i begyndelsen af bogen. Hun nedgør sig selv med øgenavne: Taber Thilde, Tåbelige Thilde, Idiot Thilde. Egentlig vil hun gerne ud af sit misbrug, lysten til at starte på en frisk er stor, men det er for svært, når de dystre tanker eller selvmedlidenheden overvælder hende. Thilde føler sig svigtet af sine forældre og også af den moster, som hun elskede højt, og som var den, der holdt sammen på familien, indtil kræften knækkede hende. Mosteren havde lovet Thilde at overleve, og Thilde er så knust og bange, at hun ikke besøger den syge til sidst, og heller ikke deltager i begravelsen. Døden er så skræmmende og uden for menneskelig kontrol.

På Strøget hører Thilde en flok piger fra Sankt Annæ Gymnasium synge julesalmer for at tjene lidt ekstra. Især en stemme fascinerer: en sopran, som Thilde synes lyder som en ”rå engel”. Den rammer Thilde lige i hjertekulen og minder hende om en julekoncert, mosteren engang havde inviteret hende med til. Thilde ser den smukke, unge pige med sopranstemmen som sin redningsplanke ud af misbruget: ”Måske er det moster, som har sendt mig i armene på sopranen her. Måske gør de døde sådan noget. Måske er moster virkelig blevet til en slags engel, der har kraft til at sætte det i gang, hun også ville have gjort, hvis hun levede.”

Thilde følger efter Camilla, som den tjekkede pige med sopranstemmen hedder. Hun lever et helt andet, meget struktureret og ambitiøst liv og er så vidt forskellig fra Thilde, som næsten tænkes kan. Efter en del indledende besværligheder opstår der et stærkt, om end konfliktfyldt venskab mellem de to. Camilla hjælper Thilde med at udvikle sit sangpotentiale. Det bliver Thildes store drøm at få adgang til Sankt Annæ koret og få gang i en professionel sangkarriere. Her er noget hun faktisk er god til, hvis bare hun altså tør tro på det selv og kan blive lidt bedre til det med selvkontrollen, som Camilla er ekspert i. Så stor en ekspert, at hun modsat Thilde har meget vanskeligt ved at give sig hen, hvilket giver problemer med blandt andet kæresterne. Igennem portrætterne af de to veninder får Bente Clod overbevisende skildret yderpolerne i et moderne ungpigeliv med alle dets krav, usikkerhed, længsler og drømme.

Især i skildringen af hovedpersonen Thilde kommer læseren helt ind under huden på en pige med et følsomt og svingende sind. Det er enten himmel eller helvede med Thilde; der er nedture og stjernestunder, og læseren lider og glæder sig med Thilde, som man hurtigt kommer til at holde af - både for hendes styrker og svagheder, som gør hende til en meget troværdig person, et menneske af kød og blod. Thilde er på én gang sej og skrøbelig – en overlever med stor viljestyrke og stædighed, men også en person med store ar på sjælen. En person, der er let at slå ud af kurs, som falder i, tvivler og dummer sig. Der er drama og konflikter i luften omkring Thilde, hun færdes i miljøer med misbrug og kriminalitet, og ”Englekraft” slutter med et voldeligt overfald, hvor kæresten Max kommer slemt til skade.

I vilden sky

Det er spirende forår i København i 2. bog om Thilde og Camilla. Der er gået nogle måneder efter overfaldet, der har efterladt Max med en hjerneskade. Han behøver hjælp til det meste, går til genoptræning, men fremskridtene går langsomt, og Thilde må erkende, at hun nok aldrig får ”den gamle Max” tilbage. Selv har hun fuldt fart på med sangundervisning og arbejde, og det kniber med også at få al den tid til Max, hun synes hun burde have. Den dårlige samvittighed gnaver, især da Thilde forelsker sig lidenskabeligt i den attraktive sanglærer. Fru Jensen har rejst sig fra sofaen og er i gang med at banke en genbrugsforretning op i Nansensgade. Her hjælper Thilde også gerne til – og øver sig på at synge i ledige stunder: målet er stadig at blive optaget i Sankt Annæ koret. Thilde er begyndt indimellem optræde sammen med Camilla og nogle af de andre fra skolen, men der er stadig et stykke vej endnu.

23324342

Flere sidehistorier og begivenheder fletter sig ind undervejs og bidrager med at sætte flere nuancer på bogens øvrige personer: Camilla, der kæmper med en spiseforstyrrelse og med en voksende angst for AIDS, Thildes mor der forelsker sig og kommer ud af sin depressive tilstand, morfaren der pludseligt får en blodprop, Camillas far der er bøsse, Thildes far, der vender hjem og bosætter sig i et behandlerkollektiv, og som Thilde har sit opgør med, Max´ lillebror Lynet og flere andre.

Der er store temaer og mange handlingstråde i spil. Det kan lyde overvældende, men opleves som en anmelder skriver ”meget medrivende” , fordi det er udført med en lethed og elegance: ”Bente Clod fører os gennem spindelvævet af historier og sidespring som en edderkop der ved, hvordan der nu skal laves en ny tråd, en ny skæbne, en historie som gør, at vi som læsere klæbes til skæbnerne eller pludselig slår til og lammer os – grebet af sorg eller glæde. Hun spinder mesterligt, poetisk og musisk en sproglig tone, der stramt og præcist beskriver og ånder liv. Et sprog som lever sit eget liv og flyder råt, præcist, frygtindgydende af sted som en strøm, der må løbe videre og fortælle mere.” – (Jan Tøth, Nordisk IBBY Blad 2001)

Himmelfald

Den sproglige strøm flyder videre i den tredje og foreløbig sidste bog i serien fra 2002. Der er fortsat turbo på Thilde og på Camilla. Sidstnævnte overgiver sig til den store kærlighed godt skubbet på vej af veninden fra Nansensgade. Og Thilde oplever succesens sus, men alt ender ikke i fryd og gammen. Sådan er livet ikke skruet sammen i Bente Clods univers, hvor faldgruber, nedture og fortidens spøgelser ligger og lurer lige rundt om hjørnet. Thildes gamle kæreste Christian dør, og kærligheden lider et knæk, da Thilde endnu engang oplever at blive svigtet af sin tiltrækkende sanglærer.

23931265

Når man er sanselig og letpåvirkelig som Thilde opleves livet i voldsomme sving mellem himmelske højdepunkter og store fald. I en central scene i bogen kulminerer Thildes nedtur på hendes 19års fødselsdag. Hun udstiller sin sorg og møder kronraget, hvidsminket op til en vigtig koncert i det helt store teatralske dronningekostume: en dramaqueen i fald. Nogle gange kan faldet rumme nye muligheder for indsigt og erkendelse, og det er, hvad der sker for Thilde. I Himmelfald vokser hun både musikalsk og menneskeligt, og hun begynder at stille spørgsmål ved, om det nu også er det pæne Sankt Annæ kor, der fremover skal være hendes mål. Eller om hun måske hellere skal søge nye veje? Måske slå pjalterne sammen med Jesper, der også bærer på en stor smerte? Thilde er på vej, men præcist hvorhen giver bogen heldigvis ingen færdige svar på.

Ungpigeliv ved årtusindeskiftet

Bente Clods tre ungdomsbøger skriver sig ind den danske litteraturhistoriske tradition af moderne, samtidsrealistiske ungpigeromanserier, der i 1980’erne bragede godt igennem med to populære trilogier af henholdsvis Tine Bryld (Pige Liv, 1982, Befri dit liv, 1983, Liv og Alexander, 1984) og Hanne-Vibeke Holst (Til sommer, 1985, Nattens kys, 1986, Hjertets renhed, 1990). Clods serie om Thilde og Camilla inddrager en række tidstypiske erfaringer og konflikter fra ungdomskulturer ved årtusindeskiftet, vel at mærke storbykulturer, ligesom Bryld og Holst inddrog erfaringer fra 1980’ernes pigekulturer.

Clods unge piger er storby-unge, Thilde mere hardcore-københavner end Camilla fra den nordlige forstad. Storbyen danner en sanset og betydningsfuld ramme om de to pigers udvikling, deres erfaringer og oplevelser. Nansensgade, Christiania og Sjælør Boulevard er centrale geografiske omdrejningspunkter i alle tre bøger. Romanerne stiller skarpt på to vidt forskellige typer af unge: den udsatte, utjekkede, men erfaringsrige Thilde versus den strukturerede, men spiseforstyrrede og mindre livserfarne elitegymnasiast Camilla. Uden moralske pegefingre viser bøgerne fordele og ulemper ved begges livsførelser.

Temaer

Der er som førnævnt mange store temaer og konflikter på spil i Clods ungdomsserie: Det handler om identitetsdannelse, om at finde sit ståsted i en verden med så mange valgmuligheder, der ikke gør tilværelsen mere enkel. Af andre temaer kan nævnes: forældresvigt, venskab og tilgivelse, forelskelse og kærlighedstab, sorg og angst, misbrug, sexualitet. Romanerne kan læses som en hyldest til livsglæden, gå-på-modet og musikken.

Research og indlevelse

Bente Clod har lavet grundig research til sin ungdomsserie, fx mht. tøjstil, mærker, musiksmag og meget andet blandt unge på bl.a. Sankt Annæ Gymnasium, men den sproglige energi og den fortælleglæde, der kendetegner de tre bøger, kan man ikke researche sig til. Og det ved forfatteren om nogen. I en kommentar i Information (27. maj 2003) nævner Bente Clod det spørgsmål, mange læsere har stillet hende: Hvordan skabe en person, der er næsten fyrre år yngre end hende selv. Clod svarer, at det er indlevelsen, der er afgørende. Som en skuespiller må forfatteren leve sig ind i sine figurer: Hvordan føles det at være Thilde og 18 år? Hvordan reagerer hun på kammerater og på de voksne? Hvordan har hun det med sig selv? I Clods ungdomsserie er indlevelsen lykkedes i sjældent overbevisende grad.

Bibliografi

Bøger

Clod, Bente:
Det autoriserede danske samleje og andre nærkampe. 1976. Debatbog
Clod, Bente:
Brud. 1977. Roman
Clod, Bente:
Kvinder må aldrig mere tabe hinanden af syne. 1977. Antologi redigeret af Bente Clod
Clod, Bente:
Opbrud. 1978. Digte
Clod, Bente:
Undervejs. 1978. Tekster
Clod, Bente:
Syv sind. 1980. Roman
Clod, Bente:
Imellem os. 1981. Digte
Clod, Bente:
Vent til du hører mig le. 1983. Roman
Clod, Bente:
Solen i øjnene. 1986. Digte
Clod, Bente:
Skriv – en bog om at skrive. 1987. Lær at skrive skønlitteratur
Clod, Bente:
Gul engel. 1990. Noveller
Clod, Bente:
Ex hibition. 1997. Erotiske tekster oversat til engelsk
Clod, Bente:
Skriv en film. 1998. Håndbog i manuskriptskrivning
Clod, Bente:
Englekraft. 2000 Serien om Thilde; 1
Clod, Bente:
I vilden sky. 2001 Serien om Thilde; 2
Clod, Bente:
Himmelfald. 2002 Serien om Thilde; 3
Clod, Bente:
Smagen af dig - erotiske noveller. 2003
Clod, Bente: På min vulkan : digte. udvalgt og oversat af Bente Clod. Tiderne Skifter, 2005.
Clod, Bente:
Body effex. 2006.
Clod, Bente:
Body tactics. 2008. Serie: 2. del af Body effex
Clod, Bente:
Pixi Perfekt. Høst, 2012. Ungdomsbog.
Clod, Bente: Kyssekraft : udvidelse af erozonen. Tiderne Skifter, 2016. Noveller.

Film, tv og skuespil

Clod, Bente:
Karen. 1981. Novellefilm
Clod, Bente:
Røde tråde. 1983. Tv-spil
Clod, Bente:
Bag Lady. 1989. Novellefilm
Clod, Bente:
Cirklens hemmelighed. 1997. Skuespil

Om Bente Clod

Larsen, Steffen:
Forår og himmelfalden 2003 I: Børn & bøger. - Årg. 56, nr. 4 (2003). - Side 10-12. Interview med Bente Clod
Enggaard, Mikael:
Taberen der vandt 2001 I: Børn & bøger. - Årg. 54, nr. 4 (2001). - S. 28-29.
Hellmann, Helle:
Smagen af Bente. I: Politiken. - 2003-12-14. - Sektion 4, s. 4-5.
Rasmussen, Bent:
Kulturministeriets børnebogspris 2002. 2003. I: Skolebiblioteket, juni 2003

Søgning i bibliotek.dk

Emnesøgning på Bente Clod

Om forfatteren

Links

Forfatterens egen hjemmeside
Her får man de vigtigste pejlemærker i Bente Clods forfatterskab. Årstal for litterære priser, angivelse af debut og markante værker, henvisninger til bibliografier i håndbøger og links til omtale på nettet.
Indeholder biografi, bibliografi og oplysninger om legater og priser.
Kort biografi af Bente Clod.