Genrer og tematikker

Daniel Clowes har i sit forfatterskab været optaget af at skildre outsideren med den følelse af ensomhed og fremmedgørelse, det medfører at stå på samfundets sidelinje. Outsiderrollen kan både være selvvalgt (”Ghost World”), uerkendt (”Wilson”), fetichistens (”David Boring” og ”Like a Velvet Glove Cast in Iron”) eller nørdens (”Pussey!). Til anklagen om, at han kun skriver om samfundets tabere, svarer Clowes: ”Jeg tænker på mine karakterer som normale, gennemsnitlige mennesker. (John Dugan: Daniel Clowes / Modern Cartoonist, nothingmajor.com, 2013-06-26).

Det er som regel en lettere grotesk og mørk side af USA, Daniel Clowes skildrer i sine værker, fremstillet med lige dele fascination og afsky. Hans verdener er ofte realistiske og genkendelige, men han bevæger sig også ud i det fantastiske. Det overnaturlige er mest fremtrædende i det tidlige, næsten surrealistiske værk ”Like a Velvet Glove Cast in Iron”. Bogen er en mørk tur ind i et absurd og grotesk USA med mærkelige menneskevæsener, absurde kausaliteter og fetichistisk sex og minder mest af alt om en af David Lynch’ kryptiske film. Et andet spring ind i det overnaturlige kom med Clowes’ senest udgivne bog (serialiseret i ”Eightball” i 2004) ”The Death-Ray” fra 2011, hvor Clowes giver sit bud på en superheltetegneserie med en dreng, der får superkræfter af nikotin. Kræfterne viser sig dog mere som en forbandelse end en velsignelse.

Clowes har også skrevet et tegneseriemæssigt bud på kollektivromanen med værket ”Ice haven”, inspireret af den amerikanske romanklassiker ”Winesburg, Ohio” skrevet af Sherwood Anderson i 1919. ”Ice Haven” handler om de sære eksistenser i en lille by, der bindes sammen af en drengs kidnapning.

Daniel Clowes’ gennembrudsværk ”Ghost World” henvendte sig især til unge læsere, der følte, at Clowes sagde noget ægte og rigtigt om det at være ung og rådvild og ikke vide, hvad man skal forvente af fremtiden. I de seneste to værker ”Wilson” og ”Mister Wonderful: A Love Story” har det været midaldrende mænd, der har spillet hovedrollen, naturligt nok, i betragtning af at Clowes har rundet de 50. Både Wilson og Marshall er mænd i 40-50’erne, der har problemer med kærlighedslivet. Selv siger Clowes om det at være midaldrende i forhold til at være ung: ”Når du er ung og isoleret, er der altid håb, men når du er midaldrende, ved du at det ikke bliver meget bedre.” (John Dugan: Daniel Clowes / Modern Cartoonist. nothingmajor.com, 2013-06-26).

Et væsentligt genkommende træk, der binder Clowes’ forfatterskab sammen, er humoren, som han har altid har med sig.