d clowes
Foto: Wikipedia

Daniel Clowes

cand.mag. Christian Jess Rasmussen, iBureauet/Dagbladet Information. 2013.
Top image group
d clowes
Foto: Wikipedia
Main image
Clowes, Daniel
Foto: Wikipedia

Indledning

Den amerikanske tegneserieskaber Daniel Clowes har i over 20 år været en af den alternative tegneseries bannerførere. Selv hader han begrebet graphic novels, men hans værker har umiskendeligt et litterært præg. I sit forfatterskab har han især skildret outsideren i det amerikanske samfund, fra de nørdede outsider-piger Enid og Rebecca i gennembrudsværket ”Ghost World” fra 1997 til den sympatiske idiot Wilson i værket af samme navn. Den meget roste Clowes tegner i en realistisk og genkendelig stil og er en af de største nulevende tegneseriekunstnere.

 

52144159

Blå bog

Født: 14. april, 1961 i Chicago.

Uddannelse: Bachelor of Fine Arts, 1984.

Debut: Lloyd Llewellyn. Fantagraphics, 1986.

Litteraturpriser: Harvey Award, 1997. Eisner Award, 2000. PEN Literary Award, 2011.

Seneste udgivelse:  Patience. Aben Maler, 2015. (Patience (amerikansk)). Oversætter: Steffen Rayburn-Maarup.

Inspiration: Robert Crumb og Jaime Hernandez.

Genre: Grafiske romaner

 

 

 

 

Artikel type
voksenillustratorer

Baggrund

”Jeg fatter ikke, at fyre hader fede tøser sådan. Forestil dig, hvor trygt det ville føles at ligge og kramme sådan en. En sådan gudsvelsignelse af kvinde giver denne her urfølelse af tryghed – moderlig beskyttelse i ubegrænset mængde … Nogle af dem er selvfølgelig vildt klamme.”
”Wilson”, s. 17.

Daniel Clowes blev født i Chicago i 1961. Hans mor var automekaniker og hans far jødisk møbelsnedker. Om sin egen ungdom siger han: ”De mest værdifulde øjeblikke i min opvækst var der, hvor jeg bare sad og ikke havde noget at lave. (Christian Jess Rasmussen: Kulttegneserie kopierer livet. Byens Puls, maj 2010).

I 1979 blev Clowes færdig med High School, og derefter begyndte han på Pratt Institute i Brooklyn, New York, hvor han fik en bachelorgrad i Fine Arts i 1984. Han debuterede i bladet ”Cracked”, et humoristisk tegneserieblad, som han bidrog til fra 1985 til 1989. Sin regulære debut fik han med historien ”Lloyd Llewellyn”, som Fantagraphics trykte i bladet ”Love & Rockets”, en serie lavet af brødrene Jaime og Gilbert Hernandez. Derefter udkom det i sine egne hæfter mellem 1986 og 1987.

I 1989 udgav Clowes sit eget blad ”Eightball” for første gang. Clowes bragte både kortere og længere historier i ”Eightball”, og stort set alle hans efterfølgende udgivelser har først været serialiseret her, bl.a. ”Like a Velvet Glove Cast in Iron” (1993) og hans mest kendte værk ”Ghost World” (1997, på dansk 2006). ”Ghost World” blev filmatiseret i 2001 af Terry Zwigoff. Filmen blev et kulthit og fik gode anmeldelser og mange priser, og manuskriptet, skrevet af Clowes og Zwigoff, blev nomineret til en Oscar. Den blev også Clowes’ gennembrud til det store publikum. I 2004 stoppede Clowes med at udgive ”Eightball”, men ikke med at lave tegneserier. En lille historie fra bladet blev i 2006 til filmen ”Art School Confidental”, også instrueret af Zwigoff.

I 2007 og 2008 havde Clowes en fast stribe i The New York Times Magazine – ”Mister Wonderful” – som i 2011 blev samlet som bog. I 2011 fik han PEN career achievement award for sit forfatterskab.

I 2013 blev Clowes hædret med en stor retrospektiv udstilling på Museum of Contemporary Art i hjembyen Chicago. Udstillingen blev ledsaget af en monografi om Clowes: ”Modern Cartoonist: The Art of Daniel Clowes” af Susan Miller.

Clowes bor i dag i Oakland, Californien sammen med sin kone Erika og deres søn Charlie.

 

Ghost World

”Jeg fucking hader det her blad! Så tror de latterlige piger de er så hippe, men de er bare en flok trendy, højrøvede privatskolesnobber, der tror de er ”oppe på beatet”, bare fordi de ved hvem Sonic Youth er!”
”Ghost World”, s. 9.

Daniel Clowes’ store gennembrud kom med ”Ghost World” fra 1997 (”Ghost World”, 2006). Tegneserien er både en slags udviklingsroman og et generationsportræt af 1990’ernes ungdom. I den følger vi de to piger Enid og Rebecca, som netop er blevet færdige med High School og nu har sommeren til at finde ud af, hvad de skal med deres liv. De har været skolens stolte outsidere, der elsker kitsch, gamle ’diners’ og pornobutikker, og alt hvad der fraviger fra normalen og det konforme. Som sommeren går på hæld, vokser usikkerheden om fremtiden dog mere og mere. Rebecca, som grundlæggende er den pæne pige, klarer springet til voksenlivet og får et job, en lejlighed og en kæreste, mens Enid holder fast i outsidertilværelsen og bliver stående på livets sidelinje.

”Ghost World” er et generationsportræt af Generation X – 1990’ernes unge. Generationen karakteriseres af dens postmodernistiske optagethed af populærkultur, musik og stil, dens brug af ironi og sarkasme, og dens modstand mod at etablere sig selv med karriere, familie og store følelser. Et andet ord, der ofte bliver brugt til at beskrive den tids unge, er slacker, en kynisk, apatisk person der mangler arbejdsmoral og ikke interesserer sig for politik og samfund. Enid og Rebecca fanger på fornem vis disse karakteristika, hvor Rebecca som sagt bryder ud af apatien og ligegyldigheden.

Tegneserien placerer sig i rækken af store ungdomsgenerationsportrætter, hvoraf den mest kendte måske er ”The Catcher in the Rye” af J.D. Salinger. I ”Ghost World” er humoren dog altid et værn mod angsten og apatien, hvilket i sig selv også karakteriserer generationen, og trods det forholdsvis dybe og alvorlige tema er ”Ghost World” et af Clowes’ mest lettilgængelige værker. Der sker ikke meget på siderne, men både tegningerne, der er holdt i sort/hvid med en turkis toning, og dialogen indeholder rige nuancer. Tegneserien er et klimaks for både Daniel Clowes og for tegneseriegenren som sådan og blev Clowes’ velfortjente afsæt til det store publikum.

 

Wilson

”Hvordan er jeg egentlig endt her? Oakland, Californien – hallo. Hvor fanden kom den fra? Her er faktisk ret smukt, det må jeg indrømme. Fornuftige folk … en god, hæderlig amerikansk by. Ikke? Hov, hvad laver han? For fanden, mand. Den bums sidder og skider på fortovet.”
”Wilson”, s. 8.

”Wilson” fra 2010 (”Wilson”, 2010) blev Clowes’ første værk, der udkom direkte i bogform uden først at være blevet serialiseret i ”Eightball”. Titelfiguren er en misantropisk, fraskilt midaldrende mand, som går sine omgivelser på nerverne med sin irriterende og nedladende facon. Bogen er bygget op i stribeform, hvor hver side er en afsluttet historie med en pointe, samtidig med at en større historie udfolder sig. Samtidig varierer tegnestilen betydeligt fra side til side, fra Clowes’ vanlige realistiske streg til en ikonisk, tegneserieagtig streg med store næser, små kroppe og prikøjne. Hver stribe har en titel og viser en lille bid fra Wilsons liv, nogle gange med år imellem.

Den mand, der toner frem over de 70 sider, tegneserien fylder, er både af en afskyelig og afskyvækkende mand, men også en mand der fortjener vores medlidenhed, og hvis dårlige sider vi måske kan genkende lidt af i os selv. Wilson holder af at starte en samtale med fremmede mennesker, han møder på gaden, f.eks. når han lufter sin hund Pepper, for derefter at latterliggøre de svar han får.

28285663

Den skiftende stil har en fremmedgørende effekt på læseren, der gør Wilsons karakter mere fremtrædende end hans form. Da Wilsons far dør (og det var ved Clowes’ egen fars dødsleje, at ideen til Wilson opstod), beslutter han sig for at finde sin ekskone Pippi, som stak af fra Wilson, da hun var gravid med deres barn. Han finder både Pippi og den datter, han aldrig har set. Datteren er i mellemtiden blevet bortadopteret, hvilket Wilson ikke tager sig af, da han på voldsom vis bringer sin familie sammen igen i en grotesk version af kernefamilien. Det ender både morsomt, tragisk og tragisk morsomt.

”Wilson”s stribeform er perfekt orkestreret, hver side har en velorkestreret fortællermæssig rytme, der afsluttes i sidste panel, samtidig med at den går i samspil med siderne før og efter. Værket holder en balance mellem humor, drama og melodrama og formår både at sige noget interessant og nyt om menneskelig natur og at være utrolig morsom og underholdende.

 

Genrer og tematikker

Daniel Clowes har i sit forfatterskab været optaget af at skildre outsideren med den følelse af ensomhed og fremmedgørelse, det medfører at stå på samfundets sidelinje. Outsiderrollen kan både være selvvalgt (”Ghost World”), uerkendt (”Wilson”), fetichistens (”David Boring” og ”Like a Velvet Glove Cast in Iron”) eller nørdens (”Pussey!). Til anklagen om, at han kun skriver om samfundets tabere, svarer Clowes: ”Jeg tænker på mine karakterer som normale, gennemsnitlige mennesker. (John Dugan: Daniel Clowes / Modern Cartoonist, nothingmajor.com, 2013-06-26).

Det er som regel en lettere grotesk og mørk side af USA, Daniel Clowes skildrer i sine værker, fremstillet med lige dele fascination og afsky. Hans verdener er ofte realistiske og genkendelige, men han bevæger sig også ud i det fantastiske. Det overnaturlige er mest fremtrædende i det tidlige, næsten surrealistiske værk ”Like a Velvet Glove Cast in Iron”. Bogen er en mørk tur ind i et absurd og grotesk USA med mærkelige menneskevæsener, absurde kausaliteter og fetichistisk sex og minder mest af alt om en af David Lynch’ kryptiske film. Et andet spring ind i det overnaturlige kom med Clowes’ senest udgivne bog (serialiseret i ”Eightball” i 2004) ”The Death-Ray” fra 2011, hvor Clowes giver sit bud på en superheltetegneserie med en dreng, der får superkræfter af nikotin. Kræfterne viser sig dog mere som en forbandelse end en velsignelse.

Clowes har også skrevet et tegneseriemæssigt bud på kollektivromanen med værket ”Ice haven”, inspireret af den amerikanske romanklassiker ”Winesburg, Ohio” skrevet af Sherwood Anderson i 1919. ”Ice Haven” handler om de sære eksistenser i en lille by, der bindes sammen af en drengs kidnapning.

Daniel Clowes’ gennembrudsværk ”Ghost World” henvendte sig især til unge læsere, der følte, at Clowes sagde noget ægte og rigtigt om det at være ung og rådvild og ikke vide, hvad man skal forvente af fremtiden. I de seneste to værker ”Wilson” og ”Mister Wonderful: A Love Story” har det været midaldrende mænd, der har spillet hovedrollen, naturligt nok, i betragtning af at Clowes har rundet de 50. Både Wilson og Marshall er mænd i 40-50’erne, der har problemer med kærlighedslivet. Selv siger Clowes om det at være midaldrende i forhold til at være ung: ”Når du er ung og isoleret, er der altid håb, men når du er midaldrende, ved du at det ikke bliver meget bedre.” (John Dugan: Daniel Clowes / Modern Cartoonist. nothingmajor.com, 2013-06-26).

Et væsentligt genkommende træk, der binder Clowes’ forfatterskab sammen, er humoren, som han har altid har med sig.

 

Beslægtede forfatterskaber

Daniel Clowes er især inspireret af det amerikanske satiretegneserieblad ”MAD Magazine” (1952-2004), hvis sort/hvide streg da også tydeligt har inspireret Clowes: ”Mad Magazine er i min DNA. Jeg voksede op med det blad.” (John Dugan: Daniel Clowes / Modern Cartoonist. nothingmajor.com, 2013-06-26).

En anden stor inspiration for Clowes er en af den alternative tegneseries pionerer, Robert Crumb, som i høj grad også har skildret outsideren i sit blad ”Weirdo” (1981-93). Hans sort/hvide karikerende streg har også været en kunstnerisk inspiration for Clowes ligesom hans emnekreds, som især centrerer sig om det hverdagslige drama. Crumb var også den, der banede vejen for at skildre seksualitet og pornografi i tegneseriemediet, noget Clowes og hans generation af tegnere i høj grad har gjort.

Daniel Clowes er gode venner med to andre fyrtårne på den amerikanske tegneseriehorisont nemlig Charles Burns og Chris Ware. De tre adskiller sig både i tegnestil og fortællemåde, men tematisk er der mange ligheder mellem dem. Chris Ware er ligesom Clowes meget optaget af outsiderrollen, det moderne amerikanske kulturlandskab og det komplicerede, ofte skuffende møde med kærligheden. Charles Burns er ligesom Clowes optaget af ungdommens udfordringer, når man står på grænsen til voksenlivet og skal finde en retning i livet. Burns skildrer også ofte karakterer, der har forskellige seksuelle feticher, f.eks. bondage i hans seneste værk på dansk ”X’et ud”, ligesom både Clowes og Burns ofte bruger surrealismen og det fantastiske til at skildre hverdagslige følelser.

Fortælleteknisk, i vægtningen af ord og billeder med en sans for rytmen i historien og en informativ sort/hvid streg ligner Clowes Jaime Hernandez. Det var da også i Hernandez og hans brors blad ”Love & Rockets”, at Clowes havde sin debut, ligesom de deler forlaget Fantagraphics, som i høj grad er blevet en succes pga. Hernandez og Clowes.

 

Bibliografi

Tegneserier

Clowes, Daniel:
Like a Velvet Glove Cast in Iron. Fantagraphics, 1993.
Clowes, Daniel:
Pussey! The Complete Saga of Young Dan Pussey. Fantagraphics, 1995.
Clowes, Daniel:
Ghost World. Aben Maler, 2006. (Ghost World, 1997). Oversat af Steffen P. Maarup
Clowes, Daniel:
Caricature. Fantagraphics, 1998.
Clowes, Daniel:
David Boring. Fantagraphics, 2000.
Clowes, Daniel:
Twentieth Century Eightball. Fantagraphics, 2002.
Clowes, Daniel:
Ice Haven. Fantagraphics, 2005.
Clowes, Daniel:
Wilson. Aben Maler, 2010. (Wilson, 2010). Oversat af Steffen P. Maarup
Clowes, Daniel:
Mister Wonderful: A Love Story. Fantagraphics, 2011.
Clowes, Daniel:
The Death-Ray. Fantagraphics, 2011.
Clowes, Daniel:
Patience. Aben Maler, 2015. (Patience (amerikansk)). Oversætter: Steffen Rayburn-Maarup.

Om forfatterskabet

Web

Biografi, bibliografi, nyheder og en netboghandel.

Artikel

Buenaventura, Alvin:
The Art of Daniel Clowes: Moderne Cartoonist. Abrams ComicArts, 2012.

Søgning i bibliotek.dk

Emnesøgning på Daniel Clowes

Kilder citeret i portrættet

Artikler

Rasmussen, Christian Jess:
Kulttegneserie kopierer livet. Byens Puls, maj 2010.
Dugan, John:
Daniel Clowes / Modern Cartoonist. nothingmajor.com, 2013-06-26.