Daniel Clowes

Artikel type
voksenillustratorer
cand.mag. Christian Jess Rasmussen, iBureauet/Dagbladet Information. 2013.
Main image
Clowes, Daniel
Foto: Wikipedia

Den amerikanske tegneserieskaber Daniel Clowes har i over 20 år været en af den alternative tegneseries bannerførere. Selv hader han begrebet graphic novels, men hans værker har umiskendeligt et litterært præg. I sit forfatterskab har han især skildret outsideren i det amerikanske samfund, fra de nørdede outsider-piger Enid og Rebecca i gennembrudsværket ”Ghost World” fra 1997 til den sympatiske idiot Wilson i værket af samme navn. Den meget roste Clowes tegner i en realistisk og genkendelig stil og er en af de største nulevende tegneseriekunstnere.

 

 

52144159

Blå bog

Født: 14. april, 1961 i Chicago.

Uddannelse: Bachelor of Fine Arts, 1984.

Debut: Lloyd Llewellyn. Fantagraphics, 1986.

Litteraturpriser: Harvey Award, 1997. Eisner Award, 2000. PEN Literary Award, 2011.

Seneste udgivelse:  Patience. Aben Maler, 2015. (Patience (amerikansk)). Oversætter: Steffen Rayburn-Maarup.

Inspiration: Robert Crumb og Jaime Hernandez.

Genre: Grafiske romaner

 

Baggrund

”Jeg fatter ikke, at fyre hader fede tøser sådan. Forestil dig, hvor trygt det ville føles at ligge og kramme sådan en. En sådan gudsvelsignelse af kvinde giver denne her urfølelse af tryghed – moderlig beskyttelse i ubegrænset mængde … Nogle af dem er selvfølgelig vildt klamme.”
”Wilson”, s. 17.

Daniel Clowes blev født i Chicago i 1961. Hans mor var automekaniker og hans far jødisk møbelsnedker. Om sin egen ungdom siger han: ”De mest værdifulde øjeblikke i min opvækst var der, hvor jeg bare sad og ikke havde noget at lave. (Christian Jess Rasmussen: Kulttegneserie kopierer livet. Byens Puls, maj 2010).

I 1979 blev Clowes færdig med High School, og derefter begyndte han på Pratt Institute i Brooklyn, New York, hvor han fik en bachelorgrad i Fine Arts i 1984. Han debuterede i bladet ”Cracked”, et humoristisk tegneserieblad, som han bidrog til fra 1985 til 1989. Sin regulære debut fik han med historien ”Lloyd Llewellyn”, som Fantagraphics trykte i bladet ”Love & Rockets”, en serie lavet af brødrene Jaime og Gilbert Hernandez. Derefter udkom det i sine egne hæfter mellem 1986 og 1987.

I 1989 udgav Clowes sit eget blad ”Eightball” for første gang. Clowes bragte både kortere og længere historier i ”Eightball”, og stort set alle hans efterfølgende udgivelser har først været serialiseret her, bl.a. ”Like a Velvet Glove Cast in Iron” (1993) og hans mest kendte værk ”Ghost World” (1997, på dansk 2006). ”Ghost World” blev filmatiseret i 2001 af Terry Zwigoff. Filmen blev et kulthit og fik gode anmeldelser og mange priser, og manuskriptet, skrevet af Clowes og Zwigoff, blev nomineret til en Oscar. Den blev også Clowes’ gennembrud til det store publikum. I 2004 stoppede Clowes med at udgive ”Eightball”, men ikke med at lave tegneserier. En lille historie fra bladet blev i 2006 til filmen ”Art School Confidental”, også instrueret af Zwigoff.

I 2007 og 2008 havde Clowes en fast stribe i The New York Times Magazine – ”Mister Wonderful” – som i 2011 blev samlet som bog. I 2011 fik han PEN career achievement award for sit forfatterskab.

I 2013 blev Clowes hædret med en stor retrospektiv udstilling på Museum of Contemporary Art i hjembyen Chicago. Udstillingen blev ledsaget af en monografi om Clowes: ”Modern Cartoonist: The Art of Daniel Clowes” af Susan Miller.

Clowes bor i dag i Oakland, Californien sammen med sin kone Erika og deres søn Charlie.

 

Ghost World

”Jeg fucking hader det her blad! Så tror de latterlige piger de er så hippe, men de er bare en flok trendy, højrøvede privatskolesnobber, der tror de er ”oppe på beatet”, bare fordi de ved hvem Sonic Youth er!”
”Ghost World”, s. 9.

Daniel Clowes’ store gennembrud kom med ”Ghost World” fra 1997 (”Ghost World”, 2006). Tegneserien er både en slags udviklingsroman og et generationsportræt af 1990’ernes ungdom. I den følger vi de to piger Enid og Rebecca, som netop er blevet færdige med High School og nu har sommeren til at finde ud af, hvad de skal med deres liv. De har været skolens stolte outsidere, der elsker kitsch, gamle ’diners’ og pornobutikker, og alt hvad der fraviger fra normalen og det konforme. Som sommeren går på hæld, vokser usikkerheden om fremtiden dog mere og mere. Rebecca, som grundlæggende er den pæne pige, klarer springet til voksenlivet og får et job, en lejlighed og en kæreste, mens Enid holder fast i outsidertilværelsen og bliver stående på livets sidelinje.

”Ghost World” er et generationsportræt af Generation X – 1990’ernes unge. Generationen karakteriseres af dens postmodernistiske optagethed af populærkultur, musik og stil, dens brug af ironi og sarkasme, og dens modstand mod at etablere sig selv med karriere, familie og store følelser. Et andet ord, der ofte bliver brugt til at beskrive den tids unge, er slacker, en kynisk, apatisk person der mangler arbejdsmoral og ikke interesserer sig for politik og samfund. Enid og Rebecca fanger på fornem vis disse karakteristika, hvor Rebecca som sagt bryder ud af apatien og ligegyldigheden.

Tegneserien placerer sig i rækken af store ungdomsgenerationsportrætter, hvoraf den mest kendte måske er ”The Catcher in the Rye” af J.D. Salinger. I ”Ghost World” er humoren dog altid et værn mod angsten og apatien, hvilket i sig selv også karakteriserer generationen, og trods det forholdsvis dybe og alvorlige tema er ”Ghost World” et af Clowes’ mest lettilgængelige værker. Der sker ikke meget på siderne, men både tegningerne, der er holdt i sort/hvid med en turkis toning, og dialogen indeholder rige nuancer. Tegneserien er et klimaks for både Daniel Clowes og for tegneseriegenren som sådan og blev Clowes’ velfortjente afsæt til det store publikum.