Beslægtede forfatterskaber

Don DeLillo har inspireret yngre forfattere som Bret Easton Ellis og Jonathan Franzen, og selv skriver han i forlængelse af Ernest Hemingway og William Faulkner. Han vurderes som en af de væsentligste nulevende fortolkere af den amerikanske kultur, og amerikansk litteraturkritiks grå eminence, Harold Bloom, har udnævnt ham til at være blandt de største nulevende, amerikanske romanforfattere sammen med Thomas Pynchon, Philip Roth og Cormac McCarthy.

DeLillo sammenlignes også ofte med Paul Auster, men det er i særdeleshed Thomas Pynchon, DeLillo selv forholder sig til som et forbillede og en inspirationskilde. Han har sagt, at Pynchons hovedværk “Gravity’s Rainbow” fra 1973 er den eneste roman i det 20. århundrede, der udnytter genrens fulde potentiale, både hvad angår sprog, form, samtidstolkning og kritisk potentiale.

DeLillo og Pynchon har mere tilfælles: Begge lever de tilbagetrukket fra offentligheden. Hvor DeLillo nu og da dukker kortvarigt op i enkelte interviews, har ingen set Pynchon i mere end 40 år. De eneste offentligt tilgængelige fotos af ham stammer fra hans studieår i 1950’erne. For Don DeLillo er tilbagetrækningen fra samfundet tæt forbundet med forfatterens pligt: “Forfatteren er den person, der står udenfor samfundet, uden tilknytninger og fri fra påvirkninger. Forfatteren er manden eller kvinden, som automatisk tager et standpunkt, der går imod hans eller hendes regering. Der er så mange fristelser til at blive en del af systemet og strukturen for amerikanske forfattere, at det nu, mere end nogen sinde, er nødvendigt at stå imod. Amerikanske forfattere bør stå og leve i margen og være mere farlige.” (DeLillo citeret på www.perival.com, Don DeLillo’s America, skribentens oversættelse).