Otto Dickmeiss spænder over et bredt register, fra de sjove og bløde tegninger (alle Dingo-bøgerne), til de skøre og groteske (f.eks. billedbogen ”Rokketand” og ”Det tossede tårn”) og til de alvorlige og surreelle (Louis Jensens tekster og H.C. Andersens eventyr). Det er primært i den sidste kategori, han for alvor skiller sig ud i forhold til de betydelige illustratorer, der for de flestes vedkommende er uddannet på Designskolen i Kolding under vejledning af illustratorkunstens grand old lady, nemlig Lillian Brøgger.
Men Otto Dickmeiss, der er fra Danmarks Designskole i København, har en stil, der ligger langt fra den ekspressive streg og det markante farvevalg, der kendetegner mange af illustratorerne fra Kolding. Hans surrealistiske tegninger forundrer, og børnenes store hoveder virker rørende. Illustrationerne til H.C. Andersens eventyr har desuden en altmodisch karakter kombineret med noget sødmefyldt.
I det hele taget kan Dickmeiss’ illustrationskunst ses som en stor hyldest til fantasien, og både anmeldere og kulturinstitutioner har de senere år bemærket hans fine arbejde og særlige univers. Ikke uden grund fik Otto Dickmeiss dermed for anden gang Kulturministeriets Illustratorpris 2013 for billedbogen ”Rævefælden” skrevet af Lilja Scherfig (2012) sammen med kulturminister Marianne Jelveds rosende udtalelse: ”’Rævefælden’ er komponeret og udarbejdet med stor indsigt i og respekt for billedbogen som medie og for samspillet mellem tekst og billede.” (Kulturministeriets forfatterpris og illustratorpris går til Komatøs og Rævefælden. www.kum.dk, 2013-03-19).