”Freak Love” er en familiekrønike, hvor familien Binewskis særegenhed og dyrkelse af det at være unormal først og fremmest er med til at udfordre normalitetsbegrebet. Freaken er den anden, den af samfundet udstødte og marginaliserede. Men familien ser ikke sig selv som omverdenen ser dem, de ser sig selv ud fra en omvendt logik, hvor de er hævet over det normale. Hermed er det ikke det unormale, der udstilles, men i stedet det absurde ved tanken om det normale som noget efterstræbelsesværdigt.
Selvom familiens medlemmer betegnes og opfattes som freaks på grund af deres fysiske ydre, så viser fortællingen også, at selvom man ser anderledes ud, så betyder det ikke, at de tanker og handlingsstrategier, man opererer ud fra, adskiller sig fra de alment menneskelige.
I ”Freak Love” sættes der også fokus på, hvilke negative konsekvenser det kan få, når unge gives en urealistisk selvforståelse af deres egen kunnen, fordi deres forældre unaturligt fremelsker en opfundet egenart. Børnene gives ikke et realistisk billede af, hvem de er. De bliver i stedet det, de for deres forældre repræsenterer.
Relationerne og strukturerne i familien Binewski er dysfunktionelle og minder om strukturerne i en sekt. Familien relaterer til hinanden gennem et usundt loyalitetsforhold, der bunder i deres fysiske og psykiske afhængighedsrelation. Og selv om flere af familiens medlemmer bliver bevidste om disse dysfunktionelle relationer, kan de ikke bryde ud af dem.
Familiens ældste søn bliver sektens leder, der kompenserer for sit manglende selvværd ved at tyrannisere resten af familien. Særligt Olympia lader sig manipulere af den dominerende bror, og det ulige forhold mellem de to er med til at sætte fokus på kvinden som et undertrykt køn. Et forhold, der også belyses gennem den nutidige fortælling i historien, hvor kvinden Miss Lick tilbyder at befri Olympias datter Miranda fra sin hale. Halen har ifølge Miss Lick en seksuel betoning, der forhindrer Miranda i at koncentrere sig om sit intellekt.