Katherine Dunns ”Geek Love” fra 1989 (”Freak Love”,
2012) er fortællingen om familien Binewski, hvor mor og far, Al og Lil, med
fuldt overlæg har avlet deres børn, mens de var på amfetamin, arsenik og
radioaktive isotoper. Det har resulteret i en søskendeflok, der med deres
fysiske skavanker ifølge mor Lil er udstyret med den største gave, man kan give
sine børn. Nemlig ”en medfødt evne til at tjene til dagen og vejen ved slet og
ret være sig selv”. Alle optræder de i familiens omrejsende tivoli Binewski
Fabulon, og alle betragter de deres legemlige særegenhed som noget værdifuldt.
Historien er fortalt af
Olympia Binewski, der selv er en skaldet albinodværg med røde øjne og en kæmpe
pukkel på ryggen. Hendes skavanker betragtes som små i forhold til de øvrige
søskendes, og derfor er Olympias rolle i tivoliet hovedsageligt at hjælpe sin
bror Arturo, som hun forguder.
Den ældste søn Arturo også
kaldet Aqua Boy er udstyret med luffer i stedet for arme og ben. Han er
familiens sande freak og derfor også tivoliets største attraktion. Arturo er
manipulerende, og hans succes og magtbegær ender med at stige ham til hovedet.
For det er ikke bare hans søskende, der forguder ham. Han har også tusindevis
af disciple blandt publikum, der lader deres lemmer amputere, for at de kan
blive som deres leder.
Olympias søskende tæller
også de siamesiske tvillinger Iphy og Elly, der deler den samme underkrop. De
optræder i tivoliet med at spille klaver.
29577455
Den yngste medlem af
familien, Kyllingen, ser normal ud, da han bliver født, hvilket får familien
til at overveje at skaffe sig af med ham, som de har gjort med tidligere
familiemedlemmer, hvis deformitet ikke har været anset som gunstig for
familieforetagendet. Men Kyllingen viser sig at kunne flytte ting ved tankernes
kraft, en evne som far Al hurtigt finder ud af at udnytte. Det er dog også en
evne, som truer med at splitte familien, da den gør de øvrige søskende
overflødige for en stund.
Olympias fortælling
springer i tid. Først og fremmest handler den om hendes fortid og hendes
relation til hendes søskende, men den handler også om hendes nutid, hvor hun
skygger datteren Miranda. Olympia blev som ung tvunget til give Miranda væk, da
datteren ikke havde nogle åbenlyse fysiske skavanker. Mirandas eneste defekt er
en lille hale. Men da Miranda ikke kender sit ophav og dermed ikke forstår sin
hales sande værdi, har hun gennem hele livet hadet den. Da hun som voksen
overvejer at få den fjernet, ser Olympia rødt. Olympia må derfor gå til
ekstremer for at bevare den defekt, der repræsenterer familien Binewskis
værdifulde arv.