Blonde on blonde

Citat
”With your sheets like metal and your belt like lace/ And your deck of cards missing the jack and the ace/ And your basement clothes and your hollow face/ Who among them can think he could outguess you?”
”Sad-Eyed Lady of the Lowlands”

”Blonde on blonde” udkom i maj 1966, og Bob Dylan har udtalt, at lyden på pladen er det tætteste, han er kommet på at indspille sin musik, som han hører den inde i sit hoved. Albummet indeholder 14 sange, som i alt varer næsten 73 minutter, og er et af de første dobbeltalbum i musikhistorien.

”Visions of Joanna” har en kompleks og kalejdoskopisk tekst. I fragmentariske scener skildres en gruppe mennesker i et kunstnermiljø, hvoriblandt to kvinder træder frem. Denne ene er reelt til stede, nemlig Louise, mens hendes modstykke Joanna glimter i sit fravær. ”I denne sang arbejder Dylan med andre af sine vigtigste poetiske greb: konfrontationen af forskellige typer af karakterer og udviklingen af surrealistiske situationsbilleder. Teksten er et surrealistisk kunstværk, knyttet til vision, drøm og apokalypse.” (Anne-Marie Mai (red.): Hvor dejlige havfruer svømmer. Syddansk Universitetsforlag, 2013. Side 126) skriver litteraturforsker Anne-Marie Mai om sangen.

52023386

I andre af sangene springer gentagelserne i øjnene som et gennemgående sprogligt virkemiddel. I åbningsnummeret “Rainy Day Women #12 & 35” opremses de forskellige ting, man kan blive stenet for, for til slut i hvert vers at konkludere, at alle skal stenes. I ”Just Like a Woman” gentages, hvordan en kvinde opfører sig kvindeligt, når hun tager imod, ryster og er falsk, mens hun er som en lille pige, når hun bryder sammen.

I alle teksterne optræder et jeg, men dette skifter karakter fra sang til sang. I ”Leopard-Skin Pill-Box Hat” er det sarkastisk og ondskabsfuldt. Det gør grin med en kvinde, hendes nye hat og kæreste. Omvendt er det observerende og ydmygt i ”Sad-Eyed Lady of the Lowlands”, der er en billedmæt beskrivelse af en kvinde, der bl.a. har spanske manerer, et helgenlignende ansigt og en spøgelsessjæl. I titlen og flere steder i teksten benyttes allitterationer, eksempelvis i første verslinje hvor bogstavrimene står meget tæt: ”mercury mouth in the missionary times”. Endelig er Lowlands et ordspil, der spiller på det lydlige sammenfald med Dylans daværende kones navn, Sara Lownds.