Kvinden der forsvandt

Citat
”Det var, som om hun havde efterladt en bunke hud og sin sjæl på gulvet, og ud var trådt en ny, kold og bitter Amy. Min kone var ikke længere min kone, men derimod en hård og skarp knude, der hele tiden udfordrede mig til at løsne hende op, og jeg kunne ikke klare opgaven med mine tykke, lamme, nervøse fingre.”
”Kvinden der forsvandt”, s. 63.

Flynn siger selv om sin tredje roman, at hun gerne ville undersøge dynamikken i et ægteskab. De to første romaner havde ensomme og ret isolerede kvinder som hovedpersoner, og nu ville hun ind og undersøge, hvad der foregår mellem to mennesker, der lever sammen.

Et ægteskabs kollaps er temaet for ”Gone Girl” fra 2012 (”Kvinden der forsvandt”, 2013). Nick og Amy møder hinanden i New York i en periode, hvor alt går strygende, der er penge i luften, gode fester fulde af ”sorte brillestel, smart hår, mørke skjorter og lyngfarvede rullekravesweatre.” (s. 21). Deres møde får vi beskrevet gennem gamle dagbogsoptegnelser fra Amy og senere gennem Nicks noget anderledes beskrivelse af den første, stormende forelskelse. Både Nick og Amy har gode mediejobs, og Nick leverer et godt portræt af halvfemsernes New York og af sin egen storhedstid: ”Det var dengang, da folk stadig læste ord på papir, dengang der stadig var nogle, der interesserede sig for, hvad jeg mente og tænkte.

29957045

Jeg kom til New York i slutningen af 90’erne, i de gode tiders sidste krampetrækninger, selv om ingen vidste det dengang. Det vrimlede med journalister og skribenter i New York, for der var masser af medier at skrive for: blade, magasiner, aviser – og rigeligt af dem. Det var dengang, internettet stadig var et eksotisk kæledyr, der stod bundet ovre i et hjørne – smid lidt godbidder hen til det, se det danse i den korte snor, det slår os i hvert fald ikke ihjel.” (s. 13).

Da først Nick og senere Amy mister deres gode mediejobs, begynder det at gå galt mellem dem. Nick overtaler Amy til at flytte med hjem til hans fødeby i Missouri, fordi begge hans forældre er syge. Flytningen til provinsen er hård, især ved Amy, der er født og opvokset i New York og nu føler sig isoleret og tilsidesat. En dag vender Nick hjem fra arbejde og finder døren stående åben. Møblerne er væltet i stuen, politiet finder spor efter blod i køkkenet, og Amy er pist væk. Mistanken falder straks på Nick, men måske er det også det, der er meningen.

”Kvinden der forsvandt” er en nervepirrende thriller, og det særligt effektfulde ved den er måden, den fortælles på. Der skiftes mellem Nick og Amy, og det går efterhånden op for læseren, at man ikke rigtig kan stole på nogen af dem. Begge er eksperter i at manipulere med hinanden, sig selv og læseren ved at fordreje sandheden, tilbageholde oplysninger og lave nye fortællinger, og derved bliver romanen på en måde en demonstration af psykopati. Og afslører samtidig, at en form for psykopati ligger gemt i ethvert samliv – to parter kappes om at fortælle sandheden om deres forhold, hver mener at kende den bedst, og sandheden ligger et sted midt imellem.

Gillian Flynn har selv skrevet manuskriptet til filmatiseringen af ”Kvinden der forsvandt”, som produceres af Reese Witherspoons produktionsselskab.