Av, det gør nas

Citat
”Men Anna er en engel, hun er ikke en kujon, og hun ku' / aldrig bare smutte fra sin vigtige mission, så på med / vanten, frem med kikkerten og lede-lede-lede, og hvor / heldig kan man være ... på en trappesten dernede er en / pige ved at tømme sin sandal, hun råber: 'Manner!' og ta'r / noget op i hånden, Anna ser, at det' en tand og kommer / ræsende i luften som et lynbombardement / og lander med en maveplasker ... / BANG”
”Av, det gør nas”, s. 15.

I firefjerdelsrytme rapper Marianne Iben Hansen sin fortælling ”Av, det gør nas” fra 2015. Med undertitlen ”en englerap” er det historien om englen Anna, hvis kiggen på stjerner, ”altså oppefra” (s. 1), bliver til en kiggen efter Peter, ”som hun synes er en lille smule sød” (s. 1). Da Peter styrter på sin cykel og taber sin bedste rokketand, sætter Anna vinger og glorie på spil for at finde tanden og aflevere den tilbage til Peter. På sin jagt kommer hun i karambolage med frække fugle, fodboldstøvler i fart, en flagstang, en sur, sulten borgmester og en hidsig mors hidsigt svingende dametaske.

Hver af bogens sider er tildelt en af disse udfordrende sammenstød, og Anna kommer uheldigt ud af situationen gang på gang. Alle siders refræn lyder da også: ”Av, det gør nas, det gør Annanas”. Men det er ikke kun de fysiske knubs, denne sætning – og selve rappens titel – refererer til. For da Anna endelig til slut står over for Peter og kan overrække ham trofæet, gør det også ”Annanas”: Hans ”tusind tak for tanden” efterfølges af et reelt ”Ærgerligt, vi bor så mange lysår fra hinanden” (s. 21), og så er det i Annas hjerte, det gør nas. Men hvor der er teknologi, er der en vej, så med hhv. kasket og glorie på sned kan Peter og Anna på sidste side sidde med hver deres hjemlige udsigt og tale i mobiltelefon med hinanden.

51625382

Marianne Iben Hansen blander i ”Av, det gør nas” himlens og jordens verden – og dét på mere end blot et tematisk plan. For også sprogbrugen afspejler sammenblandingen. Eksempler på dette er udtryk som ”gudhjælpemig” (s. 1), ”glorie på sned” (s. 1), ”engleboomerang” (s. 3), ”en sky, der står på klem” (s. 13) og ”trafikken på Vorherres vej” (s. 19), mens at ”smide vingerne og blive et par dage” (s. 21) bliver engleterminologiens pendant til at tage fri og gøre, som man vil.

Det er Tom Kristensens tegneseriestribe-inspirerede illustrationer, der på dynamisk og farverig vis akkompagnerer Marianne Iben Hansens englerap.