At skrive børnebøger med stor respekt for modtageren og uden løftede pegefingre er ikke kun kendetegnende for forfatteren Kirsten Sonne Harild. Det kendetegner mange danske børnebogsforfattere i øjeblikket. Mette Finderup f.eks. skriver også med stor respekt for målgruppen, og hendes Emmy-serie, der handler om den 13-årige Emmys liv, som hun selv beskriver det i sine selvudleverende dagbøger, har en del til fælles med Harilds fodbold-serie ”FC Englene”. Den både humoristiske og direkte sproglige stil kendetegner begge serier, og derudover handler serierne begge om piger i 13-års alderen med alt, hvad det indebærer af venskaber, intriger, forelskelser og knuste hjerter.
Mette Finderups forfatterskab har som Harilds også stor brede. Hun skriver også både fantasy og realisme, men hvor Harilds litterære universer ofte er trygge, hjemlige og hyggelige, er Finderups mere rå og barske.
Børnekrimien er som sådan ikke en udbredt genre i dansk børnelitteratur, men der er dog flere forfattere, der leger med den. Bodil El Jørgensen og makkerparret Tina Sakura Bestle og Anne-Marie Donslund skriver som Kirsten Sonne Harild også serier om børn, der løser kriminalgåder. Bodil El Jørgensens serie om Esme og Igor har som serien om Cornelius Krut to børn i hovedrollen – en dreng og en pige, der med stor opfindsomhed og gåpåmod løser farlige mysterier i de voksnes verden. Esme og Igor løser gåder i et genkendeligt Aarhus. Bestle og Donslund skriver om de siamesiske søstre Ærte og H, der i første bind af serien om søstrene Ærtehalm redder tredje trompetisten i Vardegarden. Alle tre krimiserier har til fælles at være sat i et genkendeligt og realistisk miljø, hvad enten det er hovedstaden eller provinsen. Derimod er de stilistisk forskellige; ”Ærtehalm” er meget poetisk, mens serierne ”Cornelius Krut” og ”Esme og Igor” er mere koncentreret om det plotdrevne.
Generelt gælder det for Kirsten Sonne Harilds børnebøger, at hun skriver hverdagen og hverdagskonflikter frem, der gør det let for børnene at identificere sig med karaktererne. Kirsten Sonne Harild er desuden en dreven fortæller. Hun har sans for både ømhed og uhygge, og skriver sig dermed ind i en tradition af børnelitteratur, der både har stor sympati for målgruppen og leverer gode fortællinger. Selv mener Kirsten Sonne Harild ”at en god børnebog fortælles i øjenhøjde, er levende og spændende og rummer gåder, mysterier, fremdrift. Uanset om det er vild fantasy, en billedbog for de allermindste, magi eller realisme, mener jeg først og fremmest, at en god børnebog skal give læseren mulighed for spejle sig selv i personerne og genkende problematikker fra eget liv.” (Maria Roslev: Mailinterview med Kirsten Sonne Harild. Forfatterweb, marts 2014).