I 2012 udkom Gillian Flynns domestic noir-thriller ”Kvinden der forsvandt”, som handler om det perfekte par Nick og Amy, der flytter fra New York til Missouri. På deres fem års bryllupsdag forsvinder Amy sporløst. Romanen krydsklipper mellem Nicks fortælling og Amys dagbogsnotater. ”Kvinden i toget” har visse lighedstræk med ”Kvinden der forsvandt”: i begge romaner forsvinder en kvinde, fortællerne er upålidelige og lyver for sig selv, hinanden og læseren. Romanerne tematiserer vold og mord inden for hjemmets fire vægge.
Den britiske forfatter Kate Atkinson skriver romaner, som låner mange elementer fra krimigenren, og hun er god til at skrive psykologiske portrætter og udfolde et spændende og dramatisk plot. Hun har bl.a. skrevet krimiserien om privatdetektiven Jackson Brodie, der indtil videre er udkommet i fire bind. Hun anvender ofte en fortælleteknik i sine romaner, hvor hun krydsklipper mellem flere historier, og lader flere personer fortælle. Tematisk dykker bøgerne ned i de mørke og traumatiske sider af familielivet, og der er en ensomhed hos karaktererne, som man også finder hos Rachel, Megan og Anna i ”Kvinden i toget”.
Den amerikansk-irske forfatter Tana French har skrevet en krimiserie, hvor drabsafdelingen i Dublin opklarer forskellige grusomme mord. ”I skoven” er titlen på første bind, der har kriminalbetjenten Adam Ryan som fortæller. Sammen med sin kollega Cassie Maddox skal han opklare en 30 år gammel mordsag, der har forbindelse til hans egne barndomstraumer, og ligesom Rachel i ”Kvinden i toget” har han problemer med hukommelsen, hvilket er med til at komplicere opklaringsarbejdet. I hvert af de følgende bind er der en ny fortæller, men alle er de ansat i drabsafdelingen. Tana French skriver med social indignation om det moderne Irland, og bind fire, ”Gensyn med Broken Harbour”, foregår i en spøgelsesby efter finanskrisen, hvor grådighed og jagten på det perfekte liv er endt med et tragisk tredobbelt mord i en familie.