Maria Helleberg har bredt sit virke over både romaner, børnebøger, faglitteratur og dramatik. Drama beskæftigede hun sig mest med i de tidlige 1990ere. I 2011 tog hun fat på krimigenren i et samarbejde med historiker Rasmus Dahlberg. Sammen udgav de en ”Jo Beckmann-krimi” med titlen ”Liv eller død” og lagde op til en længere krimiserie.
Typisk er hendes fortællere kvinder, og hun har gennem det årelange forfatterskab lagt mange kønsrelaterede problemstillinger frem. Hun er ikke bange for at blive saftig, seksuel og blodig. Anmelder Hans Flemming Kragh fra Ekstra Bladet har været så farverig at kalde romanen ”Valeria” for ”husmor-porno”. De tidlige værker er mere sprog-livlige, mens de senere værker er mere plot- og historiefokuserede.
Hellebergs historiske romaner er kernen i hendes forfatterskab. Hun beskriver selv starten således: ”Jeg er i familie med forfatterne til »Søren og Mette«-bøgerne, der siden 1950erne har lært generationer af danskere at læse, og de bøger gav mig ideen til som syv-årig at skrive en lille læseletbog, hvor en død mand fortæller sit livs historie. Mine forældre var chokerede, men egentlig gjorde jeg bare noget, som jeg også skulle gøre i min debutroman og i de bøger, der fulgte: Lod en afdød fortælle sit livs historie.” (Jens Andersen: Dronningen af den historiske roman abdicerer. Berlingske Tidende, 2007-09-21).
Hellebergs værker kan placeres i fire forskellige tidsaldre: Før år nul, i middelalderen, i nyere tid og overvejende i 17-1800-tallet. De fem værker, som foregår før år nul, i antikken og i Romerriget, er ”Seersken”, ”Statholderens hustru”, ”Valeria”, ”Thaïs” samt ”Cæsar og Kleopatra”.
Perioden middelalderen rummer seks værker startende med de to bind ”Så mangen sti vild” og ”Som en vredens plov”, der er placeret i 1300-tallet. De resterende er ”Lucrezias ægteskab”, ”Rigets frue”, ”Den hellige Knud” og ”Knud Lavard”.
Nyere tid tegner sig for otte værker, hvor fem er placeret i 1990erne: ”Undtagelsestilstand”, ”Pigerne”, ”Konebytning”, ”En andens hjerte” og ”Fortidens spøgelser”. For første halvdel af det 20. århundrede kan man læse ”Marskallens kvinde” og ”Dagmar”, og for helt moderne tid skal man i gang med femi-krimien ”Liv eller død”.
Den mest velrepræsenterede periode i Hellebergs forfatterskab er 17-1800-tallet, der er historisk baggrund for en lang række romaner. Helleberg begyndte med rokoko-romanen ”Mathilde, magt og maske” i 1991 og fortsatte i årene 2003-2013 med at udgive værker om oplysningstiden, romantikken og den danske guldalder, fra ”Kærlighedsbarn” til ” Kongens kvinder”.