Det, der først og fremmest karakteriserer Erik Hjorth Nielsens stil er hans sans for dynamik. Billederne fokuserer på mimik og bevægelse som udtryk for følelse og drama. Der er mange ekstreme positurer, gestikulerende hænder og rynkede bryn i hans billeder. På det punkt er hans billedsprog beslægtet med tegneseriens virkemidler, men tegneserien har også livet igennem fascineret Erik Hjorth Nielsen.
´´Helt tidligt som barn lavede jeg handlingsforløb. I forhold til det, jeg i kraft af min uddannelse kender til børnetegninger, var de tegninger, jeg lavede som 4-5 årig, kendetegnet af meget bevægelse, noget der ellers først kommer meget senere i børnetegninger, og indtil jeg var 12-13 år lavede jeg tegneserier´´. Som forbilleder i barndommen nævner han tegnere som Foster og Hogarth. ´´Dem har jeg haft meget glæde af, og det er nok den tradition, jeg kører videre, blandet op med lidt tegneseriedynamik.´´
Hvid og sort som mælk og blod, en humoristisk-erotisk genskabelse af eventyret Følgesvenden, er foreløbig eneste tegneserie fra hans hånd. Den viser en tegner, der ikke alene belyser en handling i billeder, men også udbygger og drejer tekstens handlingsskelet i overraskende, ofte humoristisk-anarkistiske retninger. Dette forhold mellem tekst og billede ses ofte i hans bøger.