Erik Hjorth Nielsen

Lise Lotte Larsen. 2000.
Main image
Hjorth Nielsen, Erik
Foto: Privatfoto

Dansk forfatter og illustrator.

Det, der først og fremmest karakteriserer Erik Hjorth Nielsens stil er hans sans for dynamik. Billederne fokuserer på mimik og bevægelse som udtryk for følelse og drama. Der er mange ekstreme positurer, gestikulerende hænder og rynkede bryn i hans billeder. På det punkt er hans billedsprog beslægtet med tegneseriens virkemidler, men tegneserien har også livet igennem fascineret Erik Hjorth Nielsen.

28474725

Blå bog

Født: 13. juni 1937.

Død: 19. oktober 2013.

Uddannelse: Uddannet på Kunstakademiets malerskole 1956-59, Kunstakademiets Grafiske skole 1959-61 samt læreruddannelse.

Debut: Illustrator på Marryat, F.: Børnene i Nyskoven. (1-3) 1982-3.

Litteraturpriser: IBBY´s honourlist 1986 (Solgudens vogn).
Kulturministeriets Initiativpræmie 1987 (Ridder Stegefedt; og Erik Menneskesøn, tekst Lars-Henrik Olsen). Kulturministeriets Illustratorpris 1988. Det Danske Tegneseriekonvents pris for det bedst tegnede album 1989 (Hvid & sort som mælk & blod). Nordisk Skolebibliotekarforenings Børnebogspris 1991 (Færøhesten).

Seneste udgivelse: Børnenes store godnatbog. Gyldendal, 2010. Illustreret af Erik Hjorth Nielsen. Billedbog.

Artikel type
illustratorer

Introduktion

Erik Hjorth Nielsen, født 13.7.1937, illustrator og forfatter.
Uddannet på Kunstakademiets malerskole 1956-59, Kunstakademiets Grafiske skole 1959-61 samt læreruddannelse.

IBBY´s honourlist 1986 (Solgudens vogn) .
Kulturministeriets Initiativpræmie 1987 (Ridder Stegefedt; og Erik Menneskesøn, tekst Lars-Henrik Olsen).
Kulturministeriets Illustratorpris 1988.
Det Danske Tegneseriekonvents pris for det bedst tegnede album 1989 (Hvid & sort som mælk & blod) .
Nordisk Skolebibliotekarforenings Børnebogspris 1991 (Færøhesten) .

Faktisk startede Erik Hjorth Nielsens løbebane som illustrator for børn allerede i begyndelsen af 1970´erne, da han boede et par år i Brasilien og der tegnede til et børneblad.

Men det var først fra sidst i 70´erne efter sin hjemkomst til Danmark, at han for alvor kom i gang som illustrator og begyndte den produktion, der nu tæller illustrationer til mere end 100 bøger for børn og unge.

Femten af dem er billedbøger, og hvad dem angår, bærer han for hovedpartens vedkommende ansvaret for såvel tekst som billede. I 1985 holdt han op med at undervise og kunne begynde at leve udelukkende af arbejdet som illustrator.

Dynamik og tegneseriefascination

Det, der først og fremmest karakteriserer Erik Hjorth Nielsens stil er hans sans for dynamik. Billederne fokuserer på mimik og bevægelse som udtryk for følelse og drama. Der er mange ekstreme positurer, gestikulerende hænder og rynkede bryn i hans billeder. På det punkt er hans billedsprog beslægtet med tegneseriens virkemidler, men tegneserien har også livet igennem fascineret Erik Hjorth Nielsen.

´´Helt tidligt som barn lavede jeg handlingsforløb. I forhold til det, jeg i kraft af min uddannelse kender til børnetegninger, var de tegninger, jeg lavede som 4-5 årig, kendetegnet af meget bevægelse, noget der ellers først kommer meget senere i børnetegninger, og indtil jeg var 12-13 år lavede jeg tegneserier´´. Som forbilleder i barndommen nævner han tegnere som Foster og Hogarth. ´´Dem har jeg haft meget glæde af, og det er nok den tradition, jeg kører videre, blandet op med lidt tegneseriedynamik.´´

Hvid og sort som mælk og blod, en humoristisk-erotisk genskabelse af eventyret Følgesvenden, er foreløbig eneste tegneserie fra hans hånd. Den viser en tegner, der ikke alene belyser en handling i billeder, men også udbygger og drejer tekstens handlingsskelet i overraskende, ofte humoristisk-anarkistiske retninger. Dette forhold mellem tekst og billede ses ofte i hans bøger.