Tvillingerne

© Erik Hjorth Nielsen
© Erik Hjorth Nielsen

Til gengæld har Erik Hjorth Nielsen specielt haft børn i tankerne i valget af eventyret Fiskersønnerne som forlæg for Tvillingerne, en historie om et par tvillingebrødre, der med hjælp af hinanden og deres tvillingeheste, -hunde og -sværd besejrer havtrolden og hans fæle mor på deres vej til prinsessen. "Børn elsker det dobbelte og det, at man ikke kan se forskel. Derfor har jeg udnyttet tvillingemotivet helt ud."

 De fleste af billederne er bygget op med en entydighed i det fortællemæssige, der modsvarer tekstens nøgternhed. Først i sidste billede giver tegneren efter for sin trang til at boltre sig i dobbeltlag og drillende modhistorier.

I teksten ender eventyret lykkeligt for nu var den rigtige brudgom endelig kommet hjem . Den rigtige brudgom er den af tvillingebrødrene, der har prinsessens guldring flettet ind i sit hår. Umiddelbart udstråler billedet en tilsvarende enkel lykke med en lys, rolig blå som dominerende farve og med glade spisende, dansende og drikkende personer.

Men ser man nøjere efter med et voksent granskende blik, vil man se, at prinsessen, der danser med begge brødre, ser rigelig interesseret på ham uden guldring, og på samme måde viser de to brødres hunde en upraktisk fælles interesse for hendes lille hvide vaps. I stedet for den ukompliceret lykkelige slutning, der er fast inventar i eventyret og en del af dets magi, viser han os en konflikt i kim.

Kongen og dronningen er bogen igennem skildret som evigt drikkende og spisende tyksakker, og det er dem, der i slutbilledet repræsenterer den ukomplicerede lykke, der ligger i teksten. Dronningen med barmen hvilende i sovsen på tallerkenen, lykkeligt smilende henover maden til kongen, der med kronen på sned og lysende næse svinger sit fulde bæger.

Når Erik Hjorth Nielsen med den slags modbilleder og dobbelttydigheder veloplagt vrider eventyrets handlingsskelet på en måde, der går lige ved grænsen til benbrud, bliver resultatet en indforstået spøg mellem tegneren og den voksne oplæser.