Historie og eventyr

Billederne fra den nordiske histories univers må være særligt levende i Erik Hjorth Nielsens forestillingsverden. Når han tegner til nordiske sagn og myter som f.eks. i samarbejdet med Jørgen Liljensøe eller Lars-Henrik Olsen eller med forkærlighed henlægger handlingen i et eventyr til samme historiske periode, bliver det til billeder, der virker overbevisende i deres realisme. Man føler sig sikker på, at den bløde blyantsstreg eller akvarellernes dæmpede jordfarver nøjagtigt gengiver datidens landskaber og interiører, som de må have taget sig ud i nordisk diset grålys.

Til nutiden og dens ydre former har han et mere ambivalent forhold: ´´Når jeg i stor udstrækning holder mig til eventyret og det historiske, så er det fordi jeg synes, det hele går så svimlende hurtigt. Jeg kan ikke finde ud af at tegne konditøj med det rigtige antal striber og nye cykler og skateboards. Der tror jeg, man skal have børn i den alder, så det hele ligger og flyder alle vegne. Hvorimod med de historiske dragter, der har man nogle stumper, og så kan man digte alle mellemrummene ud, digte dem færdigt og bruge fantasien der. Det er ikke fordi nutiden som sådan er mig imod, men det går sgu så hurtigt, så jeg synes ikke rigtig, jeg kan få et forhold til tingene. Og så synes jeg altså det er ti gange mere spændende at tegne en hest end en knallert. Alt, hvad der laves idag ligner jo efterhånden hinanden, selvom det har design på osv. Det er atmosfæren i det nye, som for mig er svær at få frem.´´

Men Erik Hjorth Nielsen understreger, at hans forkærlighed for det historiske og eventyrlige ikke udgør en form for virkelighedsflugt på børnenes vegne: ´´For mig er det primære at fortælle en god historie, som måske både har en pointe, og hvor barnet i mig selv kan identificere sig med de ting, der foregår. Grunden til at jeg laver eventyr og historiske bøger, er at jeg kan lide at lave de billeder. Men jeg mener selvfølgelig, at børn skal have nutidige historier også. Men eventyr kan sagtens rumme en problematik, som er aktuel for børn af i dag. Og det er det, jeg prøver at vise i de ting, der er i eventyrligt eller historisk regi. Alle eventyr handler jo om alvorlige problemer, hvis man går ind til kernen af dem.´´

Ud fra sin egen tekst har Erik Hjorth Nielsen med billedbogen Syretrolden skabt et eventyr om en påtrængende, nutidig problematik, forureningen af hav og luft.

Også Ridder Stegefedt er en nutidig, eventyragtig fortælling, resultatet af et vellykket samarbejde mellem Gerd Rindel og Erik Hjorth Nielsen. I kraft af poesien i sproget og fabuleringen i billederne er skildringen af kontrasten mellem hverdag og dagdrøm for kloakarbejder Pedersen blevet en vellykket billedbog.