Beslægtede forfatterskaber

Hanne Højgaard Viemoses udforskning af forholdet mellem fiktion og virkelighed lægger sig i slipstrømmen på en række andre nutidige skandinaviske værker. Lars Noréns ’En dramatikers dagbok’ og P.O. Enquists ’Ett annat liv’ er svenske eksempler på en subtil form for selvbiografi, ligesom danske Knud Romers ”Den som blinker er bange for døden” er det. Mest kendt er nok norske Karl Ove Knausgård, der har stor succes med storværket ”Min kamp 1-6”. Det har ligesom Viemoses saga forfatter-jeg’et som centrum for fiktionen. Også tematisk findes der ligheder mellem Knausgårds kæmpeværk og Viemoses forfatterskab.

Den flydende grænse mellem litterær fiktion og den virkelige verden findes også hos danske Suzanne Brøgger. I sin trilogi ”Creme fraiche”, ”Ja” og ”Transparence” bruger hun netop også sig selv som centrum. I alle tre bøger skaber hun en kvindelig hovedperson i sit eget billede, præcis som Hannah, Anne og Hanne skabes i Viemoses billede. Brøggers debutromanen ”Fri os for kærligheden” fra 1973 har tematiske ligheder med Viemoses debut. Brøgger gør oprør mod kærlighedens institutionaliserede former – især ægteskabet. På samme måde gør Viemose oprør mod en konventionel opfattelse af kønnet. Ligesom Brøgger leder hun efter en mere fri og bevægelig opfattelse af køn og seksualitet, hvor der er plads til leg og flydende grænser.

Karen Blixen, Brøggers forbillede, brugte ligeledes sit virkelige liv i romanen “Den afrikanske farm”. Viemose er ikke inspireret af Blixens forfatterskab som sådan, men har alligevel brugt Blixens første sætning som indgang i sin debut. Hun siger: ”Faktisk er jeg aldrig gået rigtig ind i Karen Blixens forfatterskab, jeg husker ”Den Afrikanske Farm” som en god bog og først og fremmest ”Jeg havde en farm i Afrika ved foden af bjerget Ngong” som en rigtig god sætning og begyndelse, men der ligger ikke nogen yderligere hilsen eller reference til Blixen i min første sætning, ud over at jeg havde lyst til at starte lidt ligesom hun gør (…), sådan lige på uden omsvøb eller andre dikkedarer”. (Charlotte Hvorslev: Hanne Højgaard Viemose. Litteratursiden, 2011-10-11).

Den første sætning i ”Hannah” lyder: ”Jeg arbejdede engang på en bananplantage uden for Tully i det nordlige Queensland”.