Claus Høxbroe har indtil videre udgivet fire albums med spoken word, hvor han ikke bare leger med sine egne digte, men også lader de involverede musikere improvisere og bevæge sig gennem forskellige musikgenrer. Claus Høxbroe skriver ikke nye digte til de albums, han laver, men anvender det tekstlige materiale, han i forvejen har udgivet. Til cd-udgivelsen "Beat" er digtene dog skrevet til musikken og altså skabt til pladen.
På ”Nye Rytmer – live i studiet” (2010) og ”Nøgne som nyfødte” (2013) er der således tekstmæssige gengangere såsom nummeret ”København”, der optræder på begge plader. Byen synes da også at betyde meget for Claus Høxbroe, og i et interview i internetmediet Undertoner siger han således: ”Jeg har været hele København rundt. Og hjemløs i et år. Altid for at udfordre mig selv og skriften. At være beat – det er ikke noget man kan lade som om. Det er en måde at trække vejret på.” (Iben Andreasen: Claus Høxbroe – Når musikken er nøgen. Undertoner, 2013-04-04).
29912580
Forholdet til Danmarks hovedstad er på mange måder at sammenligne med digteren Søren Ulrik Thomsens (f. 1956). Søren Ulrik Thomsen udgav i 2006 fotobogen ”København Con Amore” sammen med fotograf Jokum Rohde. Bogen plæderer for en fastholdelse af det København, der er gået fri af byfornyelse og café-epidemi, og det samme synes at være gældende i Claus Høxbroes forhold til byen. I et interview med bloggen It’s Not Fashion har Claus Høxbroe sagt om sit forhold til København: ”I Danmark, hvis der er nogle gamle bygninger, så bliver de revet ned og så bygger man hellere et grimt kontorbyggeri end at lade det gamle stå, og det er jo faktisk der, hvor drømmene opstår.” (Camilla Trodyb: Ordets naver. It’s Not Fashion, 2011-11-25).
Digtene, der er blevet brugt til ”Nøgne som ufødte” er taget fra Claus Høxbroes syv digtsamlinger, og kombinationen af musik og digt opstod spontant i studiet, fortæller beatpoeten: ”Digtene på pladen er valgt ud fra mit forfatterskab og ud fra, hvad Oscar Gilbert har fodret mig af toner. Jeg tog mine syv digtsamlinger med ind i studiet, Oscar slog tonen an, jeg lyttede, bladrede og tænkte: Det er dét her, der skal være lige hér.” (Iben Andreasen: Claus Høxbroe – Når musikken er nøgen. Undertoner, 2013-04-04).