Gamerz 2 – Gudernes Maske

Citat
”De andre har allerede logget på, og hænger og venter på dem mellem stjernerne. Princess løfter hånden, som om hun siger hej. Wizard sætter håndfladerne mod hinanden og bukker som en inder. Igen bliver Timmo slået af forundring over dybden i universet og mængden af stjerner. Vægtløsheden kilder i maven. Han føler, han kunne hænge her og svæve i timevis, men det er der selvfølgelig ikke tid til.”
”Gudernes Maske”, s. 44.

Gudernes Maske” (2014) er andet bind i ”Gamerz”-serien, der indtil videre tæller otte bøger. Den handler om Tim, der er helt besat af at spille computer. I skolen lærer han Anna at kende – dvs. han kender hende faktisk i forvejen i den virtuelle verden, hvor hun kæmper på hans hold De Ukendte under navnet Croxx. Takket være Annas mellemkomst kan Tim snige sig til at spille med i 2. runde af den tophemmelige turnering Galaxy, selv om hans forældre egentlig har givet ham computerspilskarantæne.

De Ukendte skal forhindre en azteker-stamme i at gennemføre et ritual, der vil gøre dem uovervindelige for Hernán Cortés' hær. De Ukendte kæmper bravt og gør kål på mange indianere, inden handlingen tager en uventet drejning, som naturligvis ikke skal afsløres her. Sikkert er det i hvert fald, at Tim vender tilbage til den virkelige verden ikke så lidt klogere end før.

51146204

”Gudernes Maske” bevæger sig i tid og rum mellem den virkelige og den virtuelle verden. Dette illustreres sprogligt ved, at afsnittene i den virkelige verden fortælles i datid, mens alt i den virtuelle verden skildres i en nutidsform, der minder om journalisternes klassiske aktualiserende præsens. Desuden illustreres det visuelt i Jan Solheims tegninger, da den virkelige verden er sort/hvid, mens den virtuelle er i farver. Alle afsnit fortælles i 3. person, og Tim – eller Timmo, som hans gamernavn er – er den gennemgående hovedperson. Den vigtigste biperson er Anna/Croxx, der repræsenterer intelligens, ordentlighed og kreativitet, såvel i den virkelige som i den virtuelle verden.

Tiden og tidsopfattelse er gennemgående temaer i bogen, der faktisk åbnes med en nedtælling på sekunder. Tim kan ”høre” sekunderne, så langsomt går de – og nedtællingen gælder naturligvis den kommende runde af Galaxy. Desuden beskrives forskellen mellem tid i de to verdener: Da Tim og Anna er færdige med spillet, er klokken halv fem om morgenen. De gik i gang klokken halv elleve om aftenen – og da det var en bane på tid, ved de specifikt, at den varede en halv time, plus de par minutter hvor dommerne voterede. Der er noget, der ikke stemmer. Eller også beskriver Kasper Hoff bare utrolig godt, hvordan det kan være, når man for alvor bliver grebet af et computerspil.