Helle Vibeke Jensen er ikke som de andre, hun er noget for sig selv...
Hun klipper og klistrer. Og er altid på jagt efter materialer, som kan klippes og klistres. Hun fortæller selv, at hun elsker at tilbringe timevis i antikvariater, kiosker, hotellobbyer og souvenirbutikker for at finde farvestrålende brochurer og foldere, der kan bruges i og til hendes kunst. For Helle Vibeke Jensen er collagekunstens avancerede og originale fornyer. Hendes værker er skabt for børn, og de befinder sig alle i øjenhøjde med den ’barnlige’ læser, men den voksne er god at have med på rejsen. For Helle Vibeke Jensens kigge- og læsebøger er bedst i et samspil...
Analyser af læsningens teknik fortæller, at voksne næsten ufravigeligt ’læser lineært’, altså uden at lave krumspring i teksten. (Ja, undskyld denne generalisering, kære voksne læser!). Man læser støt fra linje til linje. Man kan ganske vist læse ’baglæns’, men kun når man har glemt, hvad det nu var, der stod på den foregående side, og fordi jagende tanker bragte én væk fra bogens univers.
Og når man som voksen kigger billeder, så foregår ’læsningen’ ligeledes lineært fra venstre mod højre, herefter kan blikket ’tilte’ som et kameras objektiv fra bund til loft, for så at indsuge helheden i ét blik - og så hastigt og rastløst videre til næste billede.
Barnet arbejder mere anarkistisk med billedfladen, lader lige så gerne blikket vandre fra bund til loft, fra højre mod venstre og elske at bide sig fast i detaljer, som den voksne læser måske aldrig nogensinde vil lægge mærke til - eller ha’ evne til at kunne opfange. Helle Vibeke Jensens debut fra 1995 AB-se giver billedlæseren så stor frihed, at han/hun nærmest taber pusten. For i de rige collager, som bogen er opbygget af, er der er et utal af læsemuligheder og -retninger.
Hvert opslag i bogen gengiver billeder af mennesker, dyr, fænomener og ting med et begyndelsesbogstav, der svarer til samtlige bogstaver i alfabetet. For vores undrende blik forvandler billeder sig til bogstaver og omvendt - hvis man altså er bekendt med alfabetet og stavningens forunderlige kunst. Med denne bog har Helle Vibeke Jensen virkelig gjort et kup - for ord er jo i sig selv billedskabende, når de bliver genkendt i en litterær tekst, men billeder er jo også ’ordskabende’, når de bliver set på en billedflade...
Du kan altså i AB-se opleve, ’se’ og lære, for du læser på to plan og lærer samtidig at associere fra ord til billede og omvendt.
Opslaget med ’g’ er fx herligt. I højre side står Fru Arnolfini klippet ud af Jan van Eycks portræt af et brudepar fra 1434 - en af den flamske renæssances fineste og mest intime malerier. Jo, Fruen ser g ravid ud med en buket g ladiolus i favnen, hun holder en g hettoblaster i hånden og ud ad apparatets højtalere flyver små g rønne æbler (eller g rapefrugter?). Ud ad Fruens hårpynt vokser g evirer og hovedklædningen prydes med en g irafs lange hals og venlige fysiognomi. Naboen til Fruen er en bøs g orilla med en g lad g ris på hoved - og hele collagen er selvfølgelig opklæbet på et g rønt klæde af g ræs og g rønne g evækster. Alle 28 opslag fremtræder som fabulerende, festlige og farverige fraktaler - forstået i fænomenets egentligste forstand - for det ene billede er som Mandelbrots fraktaler indeholdt i det næste. Eller også ligger de parallelt.
En haj (= hej) siger farvel til læseren på bogens sidste side - sådanne sproglige/billedlige vitser rummer bogen i rige mængder - indeholdt i et væld af kontrast- og komplementærbilleder. På forsatssiderne modtages læseren i venstre side af en apatisk pingvin, der står på ét ben på en kaktus. Kulde og varme bliver her bragt sammen - to verden mødes, som aldrig kan bringes sammen i den virkelige verden, ’det ulade-sig-gørlige’ bliver ’gørligt’ hos Helle Vibeke Jensen.
AB-se er uden ende og rummer spiren til næsten alle de temaer, som Helle Vibeke Jensen udfolder med flid i sit kunstner- og illustratorskab.
En collage, der var omslagsillustration til Camilla Plums kogebog: Ælle bælle frikadelle (1997), blev næsten folkeeje som plakat. Her ser man en nuttet baby med et solidt stykke netmelon som napoleonshat, der kravler rundt på et overdimensioneret jordbær. Med denne morsomme og kærlige portal til en bog om kogekunst for børn og voksne kulminerede Helle Vibeke Jensens klippe-klistre-stil. Herefter begyndte en ny æra samme år - 1997 - hvor collagerne ’klistres’ sammen på computerens skærm - indscannede billeder fra alverdens tryksager og fra verdenskunstens store værker begynder at lege sammen med Helle Vibeke Jensens egne konturtegninger.