I 1919 udkom ”Den erotiske Hamster”, som er en såkaldt nøgleroman. Genren stammer fra det 17. århundredes Frankrig og er kendetegnet ved, at historiens karakterer er baseret på virkelige personer, selvom de optræder under opdigtede navne. I dette tilfælde er det Thit Jensen selv, hendes mand og hendes bedste veninde.
Dina Moe Dufour er en hårdtarbejdende foredragsholder. Hun er gift med maleren Johan Dufour, og deres ægteskab er ubetinget hendes livs største glæde. Hendes veninde gennem 17 år, tandlægen Susanne Beck, er aldrig blevet gift og bor stadig hos sin gamle mor. Dina vil gerne hjælpe Susanne med at få sig en mand, og Susanne påstår da også at være forelsket i hr. Schnell. Han er allerede gift, men det har ikke afholdt den frigjorte Susanne i at have ham som elsker. Det nævnes igen og igen, at Dina er en stærk kvinde. Hun finansierer sin lille familie, laver mad til sin mand og opmuntrer ham til at dyrke sin kunst. Men da det viser sig, at Susanne også har snøren ude efter Johan, står Dina over for sit livs styrkeprøve: at håndtere forholdet til dem begge. Johan lever en erotisk paralleltilværelse på Susannes klinikdivan. Og han er langt fra den eneste ”patient”, Susanne kærligt behandler.
Historien er fortalt af en 3. persons fortæller, hvis sympati utvetydigt ligger hos den godtroende Dina, der vil sine næste det bedste. Fortællerens position gør det muligt at skildre Johan og Susannes dobbelthed. Uoverensstemmelsen mellem hvad de siger, og hvad de gør. Løgne og bedrag får frit skue. Johan er i sine drifters vold, og Susannes er et gnavende ”kæledyr”, der bider hul i alt smukt, hun kommer i nærheden af.
”Den erotiske Hamster” er en bog om forfald, i særdeleshed sjælens forfald. Jo tættere Dina og Johan kommer på det endelige lavpunkt, skilsmissen, jo mere opløses den stærke Dinas sjæl. Ved begyndelsen er hun lykkelig, og hendes livsindstilling optimistisk – Dinas sjæl vender himmelsiden ud, som det hedder – men med Johans utroskab rystes hun i sin grundvold, og afslutningsvis synker hendes sjæl til bunds. Den stærke Dina står afmagret tilbage, opslugt af en dyb depression.