Foxy Lady I-V

Citat
”Jeg er sort, jeg er yndig, jeg bor i revolutionsfaderens fødehjem. Der er ingen ure i mit hus, jeg vågner når jeg vil, jeg sover når jeg bliver træt, spiser når jeg er sulten. Mit navn er Elskede.”
”Foxy Lady I-V”, s. 9.

I 2003 udgav Ida Jessen den lille roman ”Foxy Lady I-V”, som ved brugen af magisk realisme skiller sig ud fra hendes tidligere værker. Historierne foregår overvejende i Fox, som er en fiktiv, lille middelalderby beliggende et sted i de sydeuropæiske bjerge. Her bor kun kvinder, men det skyldes vist en tilfældighed, og i øvrigt er der optrapning til krig i det fjerne.

24873307

Første del handler om kvinden Elskede, som ikke laver så meget andet end at pleje sin krop og vente på sin elskers natlige besøg. Elskeren har imidlertid en lille datter, Adele, som han placerer på en restaurant, mens han besøger Elskede. I anden del møder vi den ekstremt overvægtige, tyranniske og perfide Gabriella, som overtager elskerens datter for næsen af servitricen Angelina, da han dør.

Tredje og længste del fortælles af Adele, som er blevet adopteret af Gabriella og lidt af Angelina, der bliver udnævnt til tante. Adele fortæller om sin klemte opvækst hos Gabriella, som bliver mere og mere mystisk og frastødende, og historien ender med drama og blod. Fjerde del handler om malermodellen Susanne, der forlader sit arbejde og sin elsker og forelsker sig i Angelina. Femte del er kun otte sider lang og beskriver det rørende gensyn mellem tante Angelina og pigen Adele.

Opdelingen af romanen i fem afsnit med fem forskellige synsvinkler betyder, at den kommer til at minde om en novellesamling med kortere, afsluttede handlinger og klimaks. Men samtidig er der romankarakteristika som symboler, hændelser og personer, der går igen. Dermed virker ”Foxy Lady I-V” som en genrehybrid, netop fordi den rummer magisk realisme. Sidstnævnte ses for eksempel i en historie, hvor Gabriella på mystisk vis mister sin hånd efter at have set en lysende glaskugle. I en senere historie ruller glaskuglen forbi en af kvinderne, og bagefter opdager hun til sin rædsel den afrevne hånd i sit køkken.

Ida Jessens karakteristiske brug af mystik og ubesvarede spørgsmål sættes dermed på spidsen af disse magiske elementer. Der er altså meget at holde rede på i de mange, sammenflettede historiers cykliske bevægelser. Og her er raseri, kærlighed, grådighed, psykisk terror og en del erotik og sex. Et andet Ida Jessen-greb er den psykologiske spændte og sanselige skrivestil. Denne stil bidrager til det samlede indtryk af romanen som uhyggeligt fortættet samt ‘action-packed’ og fuld af diffuse handlinger og løse ender.