Ida Jessen
Foto: Miklos Szabo

Ida Jessen

Artikel type
voksne
stud.mag. Ida Blinkenberg Lidell, 2006. Opdateret af cand.mag. Helle Eeg, 2013 og cand.mag. Anne Vindum, iBureauet/Dagbladet Information, 2017.
Top image group
Ida Jessen
Foto: Miklos Szabo
Main image
Jessen, Ida
Foto: Miklos Szabo

Indledning

Hvad gør man, når tilværelsen smuldrer i éns hænder? Det spørgsmål kredser Ida Jessens værker om, men de giver aldrig entydige svar. Historierne udspiller sig ofte i landsbysamfund, hvor folk både elsker, hader og er afhængige af hinanden. Sanselige naturskildringer og psykologisk realisme kendetegner både hendes noveller og romaner, der alle er fortalt med præcis sproglig diktion. Ida Jessen er en vigtig forfatter i den lange nordiske, realistiske fortælletradition.

52882893

 

Blå bog

Født: 25. september 1964 i Gram, Sønderjylland.

Uddannelse: Cand.mag. i litteraturhistorie og massekommunikation fra Aarhus Universitet i 1990.

Debut: Under sten, Klim. 1989. Noveller.

Litteraturpriser: Edvard Petersens Bibliotekspris, 2002. Jeanne og Henri Nathansens fødselsdagslegat, 2003. Drachmannlegatet, 2006. BG Banks Litteraturpris, 2006. De Gyldne Laurbær, 2010. DR Romanprisen, 2016. The Blixen Literary Award, 2016.

Seneste voksenudgivelse: Doktor Bagges anagrammer. Gyldendal, 2017. 

Inspiration: Forfatterne Selma Lagerlöf og Kerstin Ekman.

Periode: Minimalisme i 1990'erne

 

 

 

 

Se filmen Se mig nu Filmstriben

Baggrund

“Jeg nikkede uforstående. Jeg var vokset op med den evige rumlen af gnaverier og kvalte konflikter under dække af sammenhold, et sandt miskmask af godhed og fjendskab, så det ikke var muligt at skille det ene fra det andet ...”
“Foxy Lady I-V”, s. 51.

Ida Jessen er født i Gram i Sønderjylland i 1964, men voksede op i Thyregod i Midtjylland, hvor hendes far var præst. Mens Jessen læste litteraturhistorie og massekommunikation ved Aarhus Universitet udgav hun sin første bog – novellesamlingen “Under sten” fra 1989. Året efter blev hun cand.mag. og rejste herefter til Norge, hvor hun boede i årene 1990-1995. Her arbejdede hun som folkeskolelærer i Nordnorge og som underviser på en dansk sprogskole. Endvidere var hun tilknyttet det norske forlag Cappelen som konsulent og ekstern redaktør.

Opvæksten på landet og de fem år i Norges provins har givet Ida Jessen en indsigt i landsbylivet, som ofte udgør den scene, hvorpå historierne udfolder sig. Om dette valg siger hun, at de små samfund er et godt rum at skrive de dybdegående karakterskildringer ud fra: “I de små samfund bliver eksistensen så at sige sat på spidsen... Der er noget fortættet over udkanterne, et sus af stilhed, og en tidløshed.” (“Dansk Udsyn”, nr. 1, 2000, side 57). Ida Jessens værker er også spækkede med sanselige naturskildringer, der, ud over at bidrage til realismen, kan udgøre en symbolsk understregning af handlingen.

Efter årene i Norge flyttede hun til Sjælland, hvor hun blandt andet arbejdede på en sprogskole i Slagelse. Med det treårige arbejdslegat fra Statens Kunstfond i 1997 var der skabt et økonomisk grundlag for, at hun kunne hellige sig forfattervirksomheden.

I dag bor Ida Jessen i København med sin mand og arbejder på fuld tid som forfatter. Derudover oversætter hun af og til norske, svenske og engelske ungdoms- og voksenromaner, heriblandt de norske forfattere Karin Fossum og Lars Saabye Christensen.

 

De første novellesamlinger

Ida Jessens første tre voksenudgivelser er novellesamlinger. Debuten, ”Under sten” fra 1989, handler om pigers barndom og om deres udvikling i puberteten. Pigerne forsøger at finde deres plads i verden, men denne søgen kompliceres af deres voksende seksualitet og det sære og irrationelle. Der gives ikke noget svar på mystikken, og tavshed bliver deres reaktion over for verden.

21631299

De næste to novellesamlinger, ”De uskyldige” fra 1994 og ”Den anden side af havet” fra 1997 handler om voksne, ensomme kvinder. Personerne reflekterer over deres liv og forsøger at finde forklaringer på fortidens hændelser. Men som læser kan man hurtigt blive uenig med personernes egne selvfortolkninger. Titlen “Den anden side af havet” rummer en længsel efter noget andet, et andet liv, kærlighed eller et andet sted.

Hverdagen sættes på spidsen i novellerne, og som sædvanlig i Jessens historier rummer de megen mystik og mange løse ender. Så selv om kvinderne forsøger at opnå klarhed over tilværelsen, må de sande, at der er “alt det man ser, og alt det, man ikke ser. Hele den slumrende verden, som man i bund og grund aldrig kan forstå” (“Den anden side af havet”, s. 32).