Genrer og tematikker

Ida Jessens forfatterskab skriver sig ind i en lang, realistisk tradition, men rummer også den sprælske afstikker ”Foxy Lady I-V”, som hører hjemme i genren magisk realisme med dens mange overnaturlige elementer. Den klassiske, psykologiske realisme i det øvrige forfatterskab er som oftest krydret med symboler, løse ender og underliggende mystik. Thrillerelementer finder man i Jessens gennembrudsroman ”Den der lyver” og i den selvstændige fortsættelse ”Det første jeg tænker på”. Sidstnævnte rummer Lisas konkrete og private mordopklaring, hvor Christian i ”Den der lyver” leder efter svar på et spørgsmål, han ikke engang kan stille.

Ida Jessen skrev først disse to romaner ud fra hovedpersonernes synsvinkel, men det blev for meget – for inderligt – så hun indførte henholdsvis Christians søster og Lisas veninde som fortællere. Derved skabte hun ”luft” og distance til de voldsomme, sjælelige opløsninger. Ellers er Ida Jessens fortællervinkel ofte personbunden, og det gør det lettere at gennemskue personernes selvbedrag og skjulte dagsordener. Resten skinner igennem i de gengivne dialoger. Dermed bliver Jessens romaner underspillede, da konflikten ligger og lurer lige under overfladen.

På samme måde skaber hendes karakterer også selv kun overfladen af deres eget væsen, og Jessens skrivestil understøtter dermed karakterernes manglende selvindsigt, som er et centralt tema i hendes tekster. Desuden er kvindeliv et centralt tema i forfatterskabet, hvorfor hendes kvindeportrætter ofte er dybe og grusomme, mens hendes mandeportrætter ofte fremstår mere endimensionelle eller simpelthen som vedhæng til kvinderne, som ægtemænd, fædre eller forelskelser. I ”Doktor Bagges anagrammer” giver hun dog ordet til den indesluttede Doktor Bagge, som læseren først lærte at kende som en dominerende ægtemand i ”En ny tid”.

De psykologiske personskildringer, som mange ser som et Jessensk karakteristika, kredser om det overordnede spørgsmål; hvordan skal man være menneske, når man rammes af sorg eller krise? Der gives sjældent et entydigt svar herpå. Men der er beskrivelser af personer, som forsøger at finde deres identitet, idet de både nærmer og fjerner sig fra andre mennesker. Den største udfordring er i denne forbindelse at turde se sig selv og sin egen tilværelse i øjnene, inden det hele ramler. Derved får personerne i Ida Jessens forfatterskab også en mulighed for at realisere ‘det gode liv’, som de alle stræber efter.