Christian Jungersen har høstet stor anerkendelse for sine psykologiske samtidsromaner, hvor et centralt kendetegn er, at tingene ikke er, hvad de giver sig ud for at være. Jungersen forsøger i sine romaner bl.a. at skildre figurerne og fortællingerne om dem ved hjælp af forskellige bevidsthedsbeskrivelser. Fortælleteknisk benytter Jungersen sig af fortalt monolog, flashback, skiftende synsvinkler og en ikke altid helt pålidelig fortæller i bestræbelsen på at skildre – men også sætte spørgsmålstegn ved – romanfigurernes tanker, følelser og erindringer.
Christian Jungersen er imidlertid ikke blot en fortæller med et røntgenblik for det, der rører sig i menneskets indre. Han er også en realistisk fortæller, der forsøger at finde ud af, hvordan verden er indrettet, og formidle det med fokus på de mange små betydningsfulde detaljer. Fra starten af forfatterskabet har det været Christian Jungersens arbejdsmetode at sætte sig ind i de miljøer, hans romankarakterer færdes i. Allerede i debutromanen ”Krak” var der fokus på en udførlig miljø- og personskildring, som byggede på grundig research. Forud for romanen undersøgte Jungersen livet på et plejehjem for at sætte sig ind i sin hovedpersons virkelighed. Han læste aviser fra 1930'erne for at tilnærme sig en sprogform med gammeldags vendinger.
I arbejdet med romanen ”Undtagelsen” var Jungersen også en flittig gæst på Dansk Center for Holocaust- og Folkedrabsstudier. Som led i sin research meldte han sig ind i en organisation for internationale folkedrabsforskere og deltog i deres konference. Researcharbejdet forud for romanen ”Du kan alt” ledte blandt andet til det, forfatteren selv definerer som det hårdeste, han har oplevet som forfatter: ”Når jeg skriver, bliver jeg nødt til at blive ét med de mennesker, jeg skriver om (…) De sidste tre år har jeg tilbragt meget tid med torturoverlevere fra Iran. Det har været meget nedbrydende at leve sig ind i at overleve tortur og ikke kunne komme videre.” (Anne-Sophie Uldall Petersen: Christian Jungersen: ”Jeg bliver ét med det, jeg skriver”. Gyldendal.dk, 2021).
Et andet væsentligt kendetegn i Jungersens romaner er, at de behandler psykologiske og filosofiske emner såsom spørgsmålet om subjektiv virkelighedsopfattelse, menneskelig ondskab, den frie vilje, hvad der skaber det enkelte individuelle menneskes identitet – arv, miljø eller kemiske processer i hjernen – og muligheden for at skabe sig et nyt liv flere gange i løbet af ens tilværelse.
I 2017 blev ”Du forsvinder” omskabt til film, og i 2019 blev også ”Undtagelsen” filmatiseret med blandt andre Sidse Babett Knudsen og Danica Curcic på rollelisten.