Genrer og tematikker

Line Knutzon skriver primært teaterstykker, men hun har ligeledes skrevet mere debatskabende bøger som værket ”Frit flet” samt børnebøger sammen med Peter Frödin.

Knutzon har en særlig evne til at skrue replikker sammen. Derfor både tilgiver og glemmer man helt, at der ingen traditionel handling er i dramastykkerne. Med de skæve replikker kan hun nemlig spidde det hverdagslige og tilforladelige, så det munder ud i groteskhed og vanvid. På den måde kradser og kratter hun i den pæne overflade og graver råddenskaben frem og hænger den til tørre, så vi som læsere og teatergængere kan sidde og iagttage vrangsiden vrænge ad os.

Knutzon har en særlig evne til at tematisere såvel det individuelle og relationelle niveau og det politiske – som nogen gange er ét og det samme. Det er det samme på den vis, at hun udstiller den måde, vi lever med hinanden i det senmoderne samfund. Det er en ‘individualistskov’, vi lever i, i “Eventyret om Ejnar”. Det er en mediejungle, hvor selviscenesættelsen er i højsædet og sandheden ligegyldig, som i radiodramaerne “Måvens og Peder på kanotur” og “Måvens og Peder i mediernes søgelys”om Måvens og Peder. Og det er en virkelighed, hvor de ‘virkelige’ relationer hænger i tynde tråde, som i “Snart kommer tiden”, og hvor smerten hænger uden på tøjet, som i “Splinten i hjertet” og “Først bli’r man jo født”. Mest af alt er det hendes grundlæggende humanisme, der for alvor knytter det private og politiske sammen i et flow.

Det konkret politiske udvikler sig i løbet af Knutzons stykker. De første dramaer foregår i abstrakte universer uden konkret lokation, eller hvor vejene har tegneserieagtige navne såsom Hundevej. Med “Torben Toben” bliver Knutzon mere konkret politisk ved, at hun lokaliserer stykket i et genkendeligt stykke Danmark, og historien har da også referencer til konkrete danske (medie)begivenheder og personer. Også værket ”Camille Clouds brevkasse” har en del referencer til samtidens politiske situation. En af spørgerne ønsker således at melde sig ud af samfundet, da de penge, hun betaler i skat, går til en rigmand i Dubai – og således peges der på den største skandale i SKATs historie. Cloud mener selvfølgelig, at kvinden overreagerer. Generelt har Cloud ikke meget til overs for folk, der har brug for hjælp – især ikke fra det offentlige. Og på den måde refereres der til de seneste års massive nedskæringer på det sociale område – blandt andet på kontanthjælpen.