Det store hus

Citat
”Min far var historiker. Han skrev ved et enormt skrivebord med mange skuffer, og da jeg var meget lille, troede jeg, at der lå to tusind år gemt i de skuffer, på samme måde som husholdersken Magda gemte mel og sukker ude i spisekammeret. Kun en af skufferne havde en lås, og til min fireårs fødselsdag gav min far mig den lille messingnøgle.”
”Det store hus”, s. 344.

Hvor ”Kærlighedens historie” havde to fortællere, bindes fortællingerne i Krauss’ roman fra 2010, ”Great House” (”Det store hus”, 2012), sammen af hele fire: Forfatteren Nadia i New York, Arthur i London, Isabel, en amerikansk studerende i Oxford og en israelsk far, der skriver til sin søn Dov.

Også i denne roman er omdrejningspunktet en genstand fra fortiden. I ”Kærlighedens historie” var det en bog, i ”Det store hus” er det et skrivebord. Nadia i New York tilbringer en enkel nat med en chilensk digter, Daniel Varsky, og hun lover at tage vare på hans skrivebord, da han rejser tilbage til Chile. Han forsvinder under Pinochets regime, og det gigantiske skrivebord bliver stående hos Nadia, som skriver flere romaner ved det. Da en ung kvinde mange år senere dukker op og hævder, at hun er digterens datter og forlanger at få bordet tilbage, er det derfor med stor ængstelse, at Nadia skiller sig af med det. Hun er bange for at miste sin inspiration og følger derfor skrivebordet til Israel.

29335869

Et andet afsnit foregår i London, hvor Arthur Bender lever med sin kone Lottes isolation bag det kolossale skrivebord, som hun senere giver til den chilenske digter Varsky. Hun er kommet til London om bord på en Kindertransport, og begge forældre døde i koncentrationslejrene. Lotte er også forfatter og tung af sorg og dystre hemmeligheder. Hendes fortid er en mur, som hendes mand ikke kan gennemtrænge.

I Israel forsøger en far at forholde sig til sin voksne søn, da de to genforenes ved morens begravelse. Sønnen Dov drømte om at blive forfatter, en drøm, som hans far i sin tid kvaste. I Oxford bliver den unge Isabel forelsket i den mandlige del af et besynderligt tvillingepar, hvis far er specialist i at lokalisere genstande, som blev stjålet af nazisterne under Anden Verdenskrig – genstande, der har en særlig betydning for deres ejere eller ejernes familier. Hans far var den oprindelige ejer af skrivebordet.

”Det store hus” er befolket af mennesker, der har mistet og som desperat forsøger at sætte deres historier sammen igen. Skrivebordet binder de mange forgreninger sammen og bliver samtidig et billede på den soning, der sker ved at nedfælde sin historie.