Lis Vibeke Kristensen debuterede i 1983, og hendes omfangsrige skønlitterære forfatterskab tæller især romaner, men hun har også udgivet en digtsamling og to novellesamlinger. Alle værker foregår i realistiske, nutidige universer – oftest i Danmark, men også i andre europæiske lande. Sproget er sanseligt, fysisk og billedrigt, og Lis Vibeke Kristensen har et udpræget talent for at opsamle filosofiske og eksistentielle pointer i ganske få ord, ofte med humor.
Hun finder inspiration til sine historier i hverdagen og på rejser, og det er store dramaer, der udspiller sig i hendes værker med psykologiske spil og følelsesmæssige kampe som drivkræfter. Identiteten, kampen for at blive sig selv og at leve et autentisk liv er gennemgående temaer. Det samme er sanselighed og seksualitet: ”Det seksuelle spiller også en stor rolle som f.eks. drivkraft, betalingsmiddel og magtmiddel, og jeg er jo vokset op i 60’erne og har oplevet den dobbelthed, der har været forbundet med seksualiteten. Den seksuelle frigørelse er også min historie”, siger Lis Vibeke Kristensen (Carsten Andersen: Sex og sanser som drivkraft. Politiken, 1995-09-21).
Hun er meget inspireret af teaterverdenen, som hun har været engageret i som dramaturg og teaterchef i mere end 25 år. Det kommer konkret til udtryk i flere værker ved, at en eller flere personer arbejder på et teater. Men det ses også i måden, som Lis Vibeke Kristensen fortæller historierne på: Fokus på handling og drama. Det er altså ikke hos hende, at vi finder lange naturbeskrivelser. De fleste af hovedpersonerne i værkerne er kvinder, men enkelte gange er det også mænd, som for eksempel i ”Kirsebærtiden”. Fælles for især de kvindelige hovedpersoner er, at de er stærke karakterer med gode karrierer. Flere af dem er blandt andet chefer. Hun anser sig dog ikke for kvindeforfatter eller feministisk forfatter: ”I mine historier har jeg aldrig idealiseret de kvinder, jeg har beskrevet, hvad jeg også har fået hug for, men hver eneste historie kan jo ikke handle om kvinder, der gør oprør mod mandssamfundet”, siger Lis Vibeke Kristensen, (Carsten Andersen: Sex og sanser som drivkraft. Politiken, 1995-09-21).