Digtsamlingen ”Jeg har tænkt på dig: digte til mænd” fra 1983 er Lis Vibeke Kristensens skønlitterære debut, som hun udgav som 40-årig. Samlingen er opdelt i syv dele, der bærer overskrifterne: ”Jeg har tænkt på dig”, ”Drenge”, ”Mænd”, ”Lille Suite”, ”Frie valg”, ”I dit hus”, ”Jeg har tænkt på dig II”. Overordnet handler digtene om drenge og mænd, som jeg-fortælleren, der er en pige/kvinde, har været følelsesmæssigt knyttet til, fra den første forelskelse i skolegården. Der er ikke nogen egentlig sammenhængende handling, men der er en tidsmæssigt fremadskridende bevægelse fra start til slut, hvor jeg-fortælleren gradvist bliver ældre og mere moden, og derfor ændrer kærlighedserfaringerne sig også. Hovedtemaerne i de første digte er smerte, svigt og at miste sig selv. Fælles for de digte er, at kærligheden har en pris:
I digtet ”Nærkontakt” står, at ”Din elskov er som en hudafskrabning”, og i digtet ”Sheherazade” siger jeg-personen, at ”Du har valgt mig for de historier om dig jeg fortæller så godt”. Jeg-fortællerens personlighed er altså ikke så væsentlig som hendes evne til at lave et verbalt skønmaleri af manden. Jeg-personen siger videre: ”En løgn om dagen køber mig tryghed. Snart har jeg glemt mine egne sange”. Hendes gevinst i forholdet er tryghed, og prisen er at hun mister sig selv. I løbet af digtsamlingen bliver jeg-fortælleren ældre, og det allersidste digt ”Jeg længes efter dig” slutter med, at ”jeg forener mig med dig og står på den faste jord”. Følelsesmæssig og menneskelig modning er altså hovedtemaet i digtsamlingen. Kærligheden rummer smerte og længsel, uanset hvor moden og voksen, jeg-fortælleren bliver, men den forvandles fra negativ til positiv kraft. Sproget er sanseligt og fokuseret på følelser og krop; hud, lår, bryster, køn. Rummet er ofte soveværelset med sengen som verdens centrum. Der er en ensomhed og en længsel over digtene. Mennesker forbliver adskilte, og længslen forbliver også, selvom kærligheden gengældes.