Den døde i Barentsburg

Citat
”Jo dybere de kom ned under jorden, jo mere steg temperaturen. Vand dryppede fra loftet, løb ned af væggene og samlede sig i små pytter på gulvet. De befandt sig i en underverden af mørke gange”.
”Den døde i Barentsburg”, s. 72.

Sysselmandsbetjent Knut Fjell vågner med voldsomme tømmermænd og får til sin store irritation besked på at rejse til Barentsburg, en russisk beboet mineby på Svalbard. Her er en minearbejder ved et uheld faldet i cementblanderen, og Knut tilkaldes mestendels for at verificere det ulykkelige dødsfald.

Barentsburgs russiske konsul og mineleder presser – gennem den lokale tolk – på for hurtigt at få overstået den makabre sag, og Knut er mindst ligeså opsat på en hurtig tilbagevenden til Longyearbyen. Men vejret slår om, så helikopteren ikke kan afhente ham. Og samtidig begynder Knut at få en fornemmelse af, at der er noget, der ikke stemmer. Inden længe står han med flere indiskutable mord på hænderne, fanget i en ugæstfri by, der svirrer af rygter og hemmeligheder på et sprog, han end ikke forstår.

29814880

”Den døde i Barentsburg” fra 2012 (”Den døde i Barentsburg”, 2013) er Monica Kristensens fjerde roman om Svalbardbetjent Knut Fjell. Hvor ”Kulungen” var et portræt af Longyearbyen, zoomer ”Den døde i Barentsburg” ned på øgruppens andenstørste by. Her skitseres et fascinerende persongalleri, hvor ingen lader til at have helt rene hænder, og alle lader til at vide mere end efterforskeren! Knut Fjell skal navigere i kulturelle forskelle og en sand labyrint af hemmeligheder og gamle intriger. Det lille lukkede samfund benyttes effektivt til at skabe en Hercule Poirot’sk spænding, hvor det er umuligt at vide, hvem man kan stole på.

Ligesom i forgængeren benyttes historiske omstændigheder som dramatisk katalysator: I ”Den døde i Barentsburg” er det sovjetrussisk korruption og det udbredte kaos efter Sovjetunionens fald, der trækker tråde op til nutidige russiske Svalbardsamfund.

I forhold til romanseriens tidligere bind er tempoet sat op og kriminal-intrigen intensiveret, men Monica Kristensen formår stadig at bruge de isolerede bysamfund, forladte huse og ubenyttede minegange til at skabe en særegen klaustrofobisk uhygge og en unikt iscenesat ramme om sine personer.