Et tema i ”Flammekasterne” er klasseskel og politiske optøjer. Renos kæreste Sandro forsøger eksempelvis at distancere sig fra sin klassebaggrund, og Reno kommer helt tæt på venstrefløjsaktivisterne i Rom. Den amerikanske litteraturkritiker James Wood har sammenlignet ”Flammekasterne” med Gustave Flauberts roman ”Følelsernes opdragelse” fra 1869, idet han ser flere paralleller mellem Reno og Frédéric Moreaus kærlighedsvalg og ikke mindst deres tilstedeværelse ved vigtige historiske og politiske begivenheder.
Joan Didion og Don DeLillo kan ligeledes ses som beslægtede forfatterskaber. Joan Didion (f. 1934) fokuserer i sine romaner og essays på opløsningen af amerikanske værdier i både den offentlige og private sfære samt det kulturelle kaos, der skyldes individuel og samfundsmæssig fragmentering.
Reno bliver fremstillet som en passivt registrerende hovedkarakter, og på det punkt minder hun om hovedpersonen Maria Wyeth i Joan Didions roman ”Play It As It Lays” (1970). Maria er som Reno opvokset i Nevada, rejser til New York for at blive filmstjerne og møder en overfladisk verden, hvor alle udnytter hinanden for selv at komme frem. Marias passivitet og distance kan tolkes som en reaktion på hendes livsomstændigheder, og hun bliver på et tidspunkt indlagt på et psykiatrisk hospital. Reno virker derimod mere upåvirket af begivenhederne, men hendes passivitet er med til at understrege forholdet mellem kønnene på det tidspunkt, hvor romanen foregår; nemlig at mændene taler og kvinderne lytter.
Forfatteren Don DeLillo (f. 1936) beskæftiger sig med den postmoderne kulturs flygtighed og interesserer sig for brudflader og kontraster i den amerikanske kulturs glitrede overflade. Hans hovedværk ”Underverden” (1998) er en roman, der ligesom ”Flammekasterne” ikke har noget rigtigt plot. Den begynder med en baseballkamp – indbegrebet af den amerikanske drøm – og det er en baseballbold, der fungerer som den røde tråd, der binder forskellige historier sammen. Det skaber en kalejdoskopisk effekt i begge romaner.