Baggrund

Citat
”jeg låser en dåse torskerogn op med den lille nøgle, der følger med / jeg elsker den lille nøgle.”
”Nervernes adresse”, s. 37.

Til forfatterwebs spørgsmål om, hvornår Lea Marie Løppenthin (f. 1987) begyndte at skrive, formulerer hun et svar lige så spidsfindigt som i debutsamlingen ”Nervernes adresse” fra 2014: ”Da det gik op for mig, at jeg ikke var i stand til at have hobbyer – at jeg ikke ved hvad fritid er. Alt er arbejde og alt er fritid for mig: At læse og skrive, at undervise i at læse og skrive, at gå på bar og danse, at snakke med mine venner, at lave mad, at spise, at sove, at løbe ture, at være kærester med nogen. Det hele er sjovt, det hele er besværligt.” (Line Rasmussen: Interview med Lea Marie Løppenthin. Oktober 2013). Og netop både besværet og begejstringen er et gennemgående tema i digtsamlingen, der udkom på forlaget Gladiator i 2014.

Titlen er som nævnt ”Nervernes adresse” – selv bor hun i København, men er vokset op i en diplomatfamilie, der har boet længere tid i Dhaka og Hanoi. Løppenthin blev bachelor i litteraturvidenskab på Københavns Universitet og filosofi i 2011, og samme år begyndte hun på Forfatterskolen, hvorfra hun dimmiterede i 2013. Her gik hun på årgang med bl.a. Cecilie Lind og Molly Balsby Nielsen. Løppenthins første egentlige udgivelse ”Nervernes adresse” – hvis man ser bort fra bidrag til lyriktidsskriftet Hvedekorn og Forfatterskolens afgangsantologi – blev udgivet på det relativt nystiftede forlaget Gladiator, der har med tidligere forfatterskoleforstander Hans Otto Jørgensen i spidsen. Digtsamlingen blev storrost af anmelderne og sammenlignet med bl.a. tidligere forfatterskoleelev Asta Olivia Nordenhof, der i 2013 udgav den hudløse og humoristiske ”Det nemme og det ensomme”. Løppenthins debutdigte er lige dele nervøse, sorgfulde, eksistentielle, euforiske og morsomme.

Siden debuten har Lea Marie Løppenthin udgivet digtsamlingen ”Marts er bedst” (2016) på mikroforlaget OVBIDAT, samt romanerne ”Panser” (2016) på Gladiator og ”Sæson” (2019) på Gyldendal. Sidstnævnte er en genskrivning af myten om det græske mor-datter-par: høstgudinden Demeter og dødsrigets dronning Persefone. Et mytologisk stof, som forfatteren allerede arbejdede med i 2017, hvor hun debuterede som radiodramatiker med teaterhørespillet ”Persefone stikker af”. Stykket blev opført på kollegiet Regensen i København K i samarbejde med AKT1 Radiodrama.